MTV Sportin F1-asiantuntija Mika Salo ei ymmärrä tapaa, jolla Ferrari päästi Australian F1-kisan käsistään.
Kauden avauskisa keskeytyi kierroksella 17, kun Fernando Alonso osui Esteban Gutierrezin perään ja syöksyi rajusti seinään. Autojen kokoontuessa varikkosuoralle uusintastarttia varten Mercedes oli vaihtanut alleen keskikovat renkaat, kun taas Ferrari luotti muutaman kierroksen verran ajettuihin superpehmeisiin kumeihin.
Salo huomauttaa, että Ferrarin olisi pitänyt reagoida Mercedeksen ratkaisuun, sillä mediumrenkaat kertoivat, ettei saksalaistalli aio enää pysähtyä kisan aikana. Vaivalla hankittu johto mureni käsiin, kun Sebastian Vettel joutui tulemaan toista kertaa varikolle renkaidenvaihtoon ja Nico Rosberg livahti johtoon ja sitä kautta voittoon.
– Ferrari antoi ihan selkeästi voiton Mercedekselle. En pysty ymmärtämään sitä rengassähläystä siinä, kun kisa pysäytettiin. Sillä kisa munattiin täysin, Salo ihmettelee.
– He olettivat varmaan, että pystyvät vetämään 20 sekunnin kaulan Nicoon ja pysähtymään vielä kerran. Tai sitten he vain yllättyivät siitä, että Mercedes laittoi kovat renkaat alle, Salo arvioi.
Tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen arvelee, että Ferrari ei välttämättä luottanut vauhtiinsa keskikovilla renkailla. Myös Mercedeksellä taktiikka vietiin aivan äärirajoille, sillä tallipomo Toto Wolffin mukaan Mersun laskelmat povasivat vakavia rengasongelmia vain viisi kierrosta ennen maalia. Kumit kuitenkin kestivät ja Rosberg ajoi Lewis Hamiltonin kanssa kaksoisvoiton.
– Jälkikäteen on helppo sanoa, että Ferrarin olisi pitänyt koettaa ainakin toisella autolla parempaa sijoitusta mediumeilla, Oikarinen kommentoi.
Ferrarin Kimi Räikkönen oli uusintastartin hetkellä kolmossijalla, mutta menetti pelin vain kolme kierrosta myöhemmin teknisen vian takia.
– On todella suuri sääli, jos yksi kauden moottoreista meni tuohon. Toivotaan, että vika olisi jossain muualla kuin moottorissa. Se tarkoittaisi muuten sitä, että Kimi joutuisi säästelemään moottoreitaan loppukauden, Oikarinen sanoo.
Sport f1 gallup