Mercedeksen ongelmat aiheuttavat Lewis Hamiltonille piinaavia kipuja, Red Bull -pomolta ei heru sääliä saksalaistallille – "Helpoin tapa on valittaa"

Azerbaidzhanin F1-osakilpailusta muodostui Red Bullin näytös.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ei tunne sääliä F1-auton pomppimisesta kärsivää Mercedestä kohtaan.

Yksi käynnissä olevalle kaudelle tulleiden sääntömuutoksien suurimmista muutoksista kohdistuu autojen maaefektiin. Tästä syystä johtuen monet tallit ovat kamppailleet kisojen aikana auton pomppimisesta.

Yksi pahimmista kärsijöistä on Mercedes, jonka auto on pomppinut kaikista talleista kenties eniten. Jatkuva rytkytys on tuonut tallin tähtikuljettaja Lewis Hamiltonille myös terveyshuolia. Hamilton kärsi Azerbaidzhanin kilpailussa suurista selkä kivuista.

37-vuotias brittikuljettajan osallistuminen ensi viikonlopun Kanadan osakilpailuunkin voi olla vaarassa, jos selkäkivut eivät hellitä.

– Olen huolissani joka kerta, kun astun takaisin autoon. Haluan tietty aina takaisin autoon, mutta en vain halua sitä pomppimista enää. Teen kaikkeni välttääkseni sen, Hamilton toteaa gpfans.comin mukaan.

Autojen raju pomppiminen on herättänyt keskustelua myös mahdollisista sääntömuutoksista. Hamiltonin mukaan kuljettajat eivät halua kärsiä pomppujen tuomista rajuista iskuista.

– Kaikki kuljettajat ovat puhuneet siitä kuljettajien kokouksissa. Kukaan meistä ei halua pomppimisen jatkuvan seuraavan neljän vuoden ajan näiden sääntöjen myötä. Olen varma, että tallit työstävät asiaa, Hamilton sanoo viitaten mahdollisiin muutoksiin säännöissä.

Red Bull on yksi niistä talleista, joka on onnistunut oman suunnittelutyönsä ansiosta saamaan pomppimisen kuriin. Hornerilta kysyttiin, mitä hän sanoisi kuljettajilleen, mikäli Red Bull pomppisi niin hurjasti kuin Mercedes. Tallipäällikön vastauksessa piili naseva piikki Mercedeksen suuntaan.

– Kertoisin heille, että valittavat siitä radiossa niin paljon kuin voivat ja tekevät siitä niin ison ongelman kuin vain mahdollista. Se on osa tätä lajia. Helpoin tie on valittaa turvallisuusnäkökulmasta, mutta jokaisella tallilla on valinta, Horner sanoo.

– Se on epämukavaa, mutta siihen on myös korjaustoimenpiteitä, mutta ne ovat haitallisia auton suorituskyvylle.

Hornerin mukaan mahdolliset sääntömuutokset toimisivat rangaistuksena niille talleille, jotka ovat onnistuneet kehitystyössään.

– Jos se olisi aito turvallisuushuoli koko F1-ruudukossa, sitä pitäisi tietty tutkiskella, mutta jos se vaikuttaa vain yksittäisiin ihmisiin tai talleihin, se on asia, joka heidän pitää hoitaa itse. Olisi väärin rangaista niitä talleja, jotka ovat tehneet hyvää työtä samalla kuin jotkut ovat ehkäpä hieman epäonnistuneet, Horner paaluttaa.

Lue myös:

    Uusimmat