F1-sarjaa dominoineen Mercedeksen yllättävä vauhdin putoaminen viime viikonlopun Singaporen GP:ssä on herättänyt epäilyjä tallin renkaiden peukaloinnista.
Mercedes oli suurissa vaikeuksissa varsinkin superpehmeän rengasseoksen kanssa ja hävisi aika-ajoissa peräti puolitoista sekuntia Ferrarin Sebastian Vettelille.
Myöskään kisassa Mersu ei pysynyt kärjen vauhdissa. Lewis Hamilton joutui lopulta keskeyttämään moottorivian takia ja Nico Rosberg sijoittui neljänneksi.
Kisatulos herätti F1-sirkuksessa veikkailuita, että edelliskisan epäselvyydet Mersun rengaspaineiden alarajan kanssa olisivat vaikuttaneet Mercedeksen suoritukseen Singaporessa. Ilmanpaineiden arvoja seurattiin nyt tarkemmin, joten saksalaistalli saattoi törmätä ongelmiin juuri tästä syystä.
Villeimmissä huhuissa spekuloitiin jopa, että rengasvalmistaja Pirelli olisi toimittanut Mercedekselle tahallaan erityyppiset rengasseokset Singaporeen. Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hemberyn mukaan tämä ei ole edes mahdollista.
Hemberyn mukaan kaikki kisaviikonlopun 1700 rengasta merkitään Kansainvälisen autoliiton FIA:n viivakooditunnisteella Turkin Izmitin tehtaalla ennen kuin ne toimitetaan kokonaan FIA:n jaettaviksi.
– Se on vain yksi tapa varmistaa puolueettomuus kaikkien tiimien välillä, mikä on ollut valtavan tärkeää meille rengastoimittajana, Hembery sanoo.
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolffin lausunto Singaporen kisan jälkeen viittasi siihen, että ajatus manipuloinnista oli huomioitu myös tallin sisällä.
– Minun pitää olla varovainen siinä, mitä sanon. Se kävi mielessäni, Wolff vastasi huhuihin.
– Meillä oli DTM:ssä tilanne, jossa renkaat vaihtuivat kesken tätä kautta enkä uskonut, että se on mahdollista. Olemme nähneet kaikenlaista, mutten usko, että Pirelli tekisi sellaista, Wolff jatkoi.
Lähde: Autosport