Mercedeksen F1-talli kiistää jyrkästi vaikuttaneensa rengasvalmistaja Pirellin päätökseen tuoda Barcelonan kisaviikonloppuun renkaita aiempaa ohuemmalla pintakerroksella.
Toto Wolffin haastattelu jutun ylälaidan videolla.
Pirelli teki yhtäkkisen päätöksen ohentaa renkaiden pintakerrosta 0,4 millimetrillä talvitesteissä esiintyneen kuplimisen takia. Renkaan pintaan muodostuu kumin ylikuumetessa rakkuloita, jotka revetessään irtoavat palasina.
Testeissä ahnaasti kovimpia renkaita testanneen Mercedeksen katsottiin lobanneen Pirelliä aktiivisesti, sillä muutos ropisi suoraan renkaidensa kanssa ongelmissa olleen menestystiimin laariin. Ennen Espanjan kisaa C Moren lähetyksessä vieraillut tallipäällikkö Toto Wolff käänsi väitteet Mercedestä varten tehdyistä renkaista vitsiksi.
– Se on kiva juttu, jos he tekivät sellaiset. Myös Barcelona teki erityisen radan meitä varten, ja lisäksi puhuimme herralle tuolla ylhäällä ja hän teki sellaisen sään, jonka tarvitsemme. Eli kaikki toimii täällä meille, Wolff naureskeli.
Barcelonan rata sai kausien välissä uuden asfalttipinnoitteen, mikä oli tärkeässä roolissa renkaiden kuplimisen taustalla. Pirelli päätti samalla, että samanlaiset renkaat tuodaan myös kesän kisoihin Britanniaan ja Ranskaan, koska myös Silverstone ja Paul Ricard on hiljattain päällystetty uudelleen.
Wolff kummastelee puheita siitä, että juuri Mercedes olisi rengasuudistuksen takana.
– Onko paskanmarjat (engl. bollocks) kirosana englanniksi? Pötypuhetta. Kaikilla talleilla oli kuplimista, erittäin kovaa sellaista Barcelonan testeissä, Wolff huomautti F1i.comin mukaan.
– Red Bullilla, Ferrarilla, meillä ja uskon, että myös McLaren on nähnyt sitä. Renkaat eivät olisi kestäneet kisassa.
– En tiedä, mistä tällainen huhu tulee yhtäkkiä, että me olisimme vaikuttaneet Pirelliin ja FIA:an renkaiden muuttamiseksi. En ole koskaan nähnyt minkään toimivan niin. Miksi he tekisivät sellaista? Wolff pohtii.
Barcelonan viikonlopun sää jäi kuitenkin viileäksi, mikä myös osaltaan edesauttoi Mercedeksen renkaiden toimintaa. Kilpailijatalli Ferrari ei puolestaan pystynyt toteuttamaan kaksoisvoittoon ajaneiden Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen yhden pysähdyksen taktiikkaa, vaan joutui ottamaan neljänneksi jääneen Sebastian Vettelin toistamiseen varikolle.
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene kommentoi Italian medialle hyvin lyhytsanaisesti, ettei ainakaan heiltä oltu tiedusteltu asiaa ennen päätöstä.
– He informoivat meitä, eivät konsultoineet, Arrivabene napautti Sky Sports Italialle.