Taktinen Bahrainin F1-kisa sai erikoisia käänteitä, kun Mercedes juoksutti miehistönsä varikkoruutuun, muttei ottanut kumpaakaan autoaan renkaidenvaihtoon. Ferrari nielaisi syötin koukkuineen.
Lue seuraavaksi:
Kisan kärkinelikosta molemmat Ferrarit Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen sekä Mercedeksen Valtteri Bottas starttasivat kisaan superpehmeillä renkailla, kun taas taaempaa nousua tehnyt Lewis Hamilton oli radalla astetta kovemmilla.
Kun supersofteissa alkoi tulla kierrokset täyteen, Mercedes otti varikkotiiminsä valmiiksi pysähdykseen. Yhtään hopeanuolta ei kuitenkaan tullut varikkoportista sisään, mutta Ferrari toi puolestaan Vettelin ensimmäisenä stopille Bottaksen jatkaessa radalla.
Tämän jälkeen Mersun mekaanikot kävelivät välittömästi takaisin pilttuuseen. Räikkönen tuli varikolle seuraavana, mutta Bottas jatkoi radalla vielä kierroksen ajan ennen kuin tuli sisään.
Ferrari oli tässä vaiheessa paljastanut korttinsa valitsemalla molempiin autoihinsa keltaisella merkityt pehmeät renkaat, joten Mercedes otti Bottakselle keskikovat tavoitteenaan ajaa niillä maaliin. Bottas saavutti kisan lopussa Vettelin ja pääsi jopa yrittämään ohitusta voitosta, mutta saksalainen piti pintansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen näkee kokeneena kisainsinöörinä tilanteessa myös mahdollisen suunnitelman seurata Ferrarin toimintaa.
– Siinä on voitu sanoa, että ollaan valmiina ja kerrottu kuljettajalle, että jos sinun edessäsi oleva kaveri tulee varikolle, niin sinä pysyt ulkona.
– He olivat siellä valmiina odottamassa, että jos Ferrari ei tee liikettä, niin sitten tullaan itse sisään. Siinä on voinut olla tällainenkin kyseessä, Oikarinen sanoo.
Jää arvoitukseksi, oliko Ferrari todellisuudessa aikonut ottaa molemmat kuskinsa varikolle jo ennen 20 kierroksen täyttymistä. Yhdellä stopilla maaliin pääseminen oli nimittäin tämän jälkeen hyvin epävarmaa.
– Se saattoi pakottaa Ferrarin kahden stopin strategialle eikä se kaukana ollut, etteikö se olisi Mersun puolelta onnistunutkin, Oikarinen pohtii.
Vettel sai kuitenkin pientä apua turva-autolta eikä joutunut tulemaan enää varikolle. Hänen renkaansa olivat silti pahasti lopussa, ja Bottas tavoitti Ferraria hurjaa vauhtia. Kunnon ohituspaikkaa Bottas ei kuitenkaan saanut.
Vuonna 2015 Mercedes otti varikkoväen ulos tallista vastaavalla tavalla, mihin Kansainvälinen autoliitto FIA puuttui. Enää mekaanikkoja ei saa huvikseen hyppyyttää pilttuusta varikkoruutuun, mutta hämäyskäyntiä on erittäin vaikea osoittaa tahalliseksi sumutukseksi.
Myöhemmin Kimi Räikkönen pysähtyi kisassa vielä toisen kerran, missä vaiheessa kilpailu meni suomalaiselta pieleen. Vasen takapyörä jäi oli vielä vaihtamatta, kun Räikkönen päästettiin jo matkaan. Tilanteessa mekaanikon vasen jalka sai pahoja murtumia jäätyään pyörän alle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.