Mercedeksen tulevan kauden autoa suunniteltiin jo kauan sitten. Silloin, kun Valtteri Bottas oli päättämässä ensimmäistä kauttaan Mercedeksellä ja Lewis Hamilton taisteli vielä mestaruudesta.
Mercedes julkaisi uuden W10-autonsa keskiviikkona. Valmistelu alkoi tallin mukaan jo 16 kuukautta sitten, kun kausi 2017 oli vielä kesken.
– Työ alkoi vuoden 2017 lopussa. Silloin pidimme ensimmäiset palaverit siitä, miten auton runko muotoutuu ja miten voimayksikkö muuttuu sekä mitkä olivat karkeat linjamme koko projektiin. Silloin teimme suunnitelmat resurssien jakamisesta, kehittämisestä sekä kauden 2018 auton kilpailemisesta, tallin tekninen johtaja James Allison kertoo.
Yli puolet Mercedeksen runkoa suunnittelevista insinööreistä työskenteli tulevan kauden auton kanssa, kun viime kausi tuli kesätaukoon. Lewis Hamilton varmisti kuskien ja Mercedes tallien mestaruuden jo hyvissä ajoin, joten talli pystyi pistämään loppukaudesta kaikki paukut nyt julkaistuun W10-autoon.
Moottorit ovat pysyneet kutakuinkin samanlaisina viime vuoteen verrattuna, mutta aerodynamiikkasäännöt ovat muuttuneet.
Niillä on ollut oma mausteensa suunnitteluun, mutta Mercedes on myös pyrkinyt vahvistamaan heikkouksiaan.
– W09:n (viime kauden auto) ohjaus oli merkittävä parannus W08:aan. Olimme kilpailukykyisiä radoilla, joilla meillä oli ongelmia aiempina vuosina. Silti, emme ole aina yhtä hyviä kuin jotkut kilpailijamme siinä, miten pidämme takarenkaamme suorituskykyisinä. Olemme tehneet kovasti töitä jousituksen ja aerodynamiikan piirteiden kanssa, että saamme autosta paljon "ystävällisemmän" renkaille, Allison selvittää.