Nico Rosberg ja Felipe Massa muistelevat vuosiaan Michael Schumacherin tallikavereina. Rosbergin mukaan Schumacherin arvovalta oli niin suuri, että kaikki jähmettyivät, kun Schumacher käveli ovesta sisään.
MAINOS
F1 suorana C Morella – Meksikon GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 17.55 ja 21.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Meksikon GP klo 21.00, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Massa ajoi Schumacherin kanssa Ferrarilla 2006. Hän oli tehnyt Schumin kanssa töitä kuitenkin jo aiemmin.
– Itse asiassa olin hänen tallikaverinaan kaksi vuotta. Vuonna 2003 olin testiajajana koko ajan testaamassa hänen kanssaan, Massa toteaa Rosbergin isännöimässä Beyond the Grid-ohjelmassa.
Massa tuli F1-sarjaan parikymppisenä. Schumacher oli silloin jo moninkertainen maailmanmestari.
– Michael oli oppi-isäni. Tulin Ferrarille todella nuorena. Ferrari oli hänen tiiminsä ja suhtauduin häneen kuin herraan. Olin aina ollut hänen suuri faninsa ja yhtäkkiä olinkin hänen tallikaverinsa. Se oli massiivinen kokemus.
Schumacherin avuliaisuus väheni, jos Massa olikin liian nopea.
– Opin häneltä paljon. Kyselin häneltä koko ajan, ehkä liikaakin. Ja hän oli minulle todella mukava, kun en ollut häntä nopeampi. Jos olin häntä nopeampi ja kyselin, pystyi näkemään, ettei hän kertonutkaan kaikkea normaalisti, Massa naurahtaa.
Schumacher oli tiimilleen hyvin vaativa.
– Testeissä oli helpompaa, mutta kilpailuissa oli vaikeampaa saada häneltä kaikkea irti. Hän on myös hyvin vahva persoona. Mekaanikoille ja insinööreille hän oli joskus vaativa, mutta niin pitää ollakin. Se oli hänen tiiminsä, muistelee Massa.
– Oli uskomatonta, miten hän toimi tiimin väen kanssa. Opin häneltä paljon myös teknisellä puolella. Auton tuomasta tunteesta, miten autosta saisi parhaan irti aika-ajoissa ja kisassa. Miten paljon hän puhui insinöörien kanssa. Hän halusi ymmärtää kaiken, mitä kisassa tapahtui, Massa jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rosberg ajoi Schumacherin tallikaverina Mercedeksellä 2010-12. Tilanne oli sikäli erilainen kuin Massalla, koska Schumacher teki paluun F1-sarjaan kolmen välivuoden jälkeen.
– Minulle hän oli enemmänkin vastustaja. Koska olin urallani ja pidemmällä, ei hän ollut samalla lailla mentorini. Hän oli tehnyt paluun F1:een, eikä ollut enää parhaissa ajovuosissaan, Rosberg toteaa.
Schumacher ei menestynyt Mercedeksellä enää odotusten mukaan. Parhaat vuodet olivat auttamatta takana.
– Hänellä oli epätasaisuutta, mutta parhaina päivinään hän oli yhä parhaalla tasollaan. Monacossa 2012 hän ajoi paalulle, joskin starttasi kuudentena rangaistuksensa takia, toteaa Rosberg.
Ensimmäisellä kaudella 2010 oli Rosbergin mukaan vaikeaa. Schumacherin arvovalta oli omissa sfääreissään.
– Ensin oli vaikeaa asemoida itseäni tiimiin. Taktiikkapalavereissa minua ei ensin edes katsottu. Kaikki kuuntelivat aluksi vain Michaelia, jopa oman taktiikkani osalta, Rosberg naurahtaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rosberg tajusi, että kunnioitus pitäisi ansaita.
– Pyysin tiimin väeltä, että minutkin huomioitaisiin. Ja onnistuin lopulta siinä. Mutta Michael oli kuin Jumala. Kun hän tuli huoneeseen sisään, kaikki jähmettyivät ja lopettivat työnteon.
Schumacher vaihtui Mercedeksellä 2013 Lewis Hamiltoniin. Silloin Rosberg osasi varautua tilanteeseen paremmin.
– Kyllä, vuodet Michaelin kanssa auttoivat valtavasti. Lewis tuli tiimiin maailmanmestarina. Itse en ollut voittanut yhtään kisaa. En ollut mitään, naurahtaa Rosberg.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.