Mika Häkkinen kertoo havainneensa Michael Schumacherin erityislaatuisuuden ajettuaan tätä vastaan kauan ennen heidän välisiä F1-mestaruustaisteluitaan. Moni asia tänään 50 vuotta täyttävässä Schumissa vakuutti suomalaiskuskin myös myöhempinä vuosina.
Vuosina 1998 ja 1999 mestaruudet voittanut Häkkinen kertoo kuulleensa nuoresta saksalaiskyvystä ensimmäisen kerran kartingvuosinaan 1982. Seuraavana vuonna edessä oli iso mestaruuskisa, jota varten piti jo alkaa silmäillä tulevia vastustajia.
Vuonna 1984 Häkkinen oli kisaamassa radalla, jossa Schumista tehtiin se kuski, joka hänestä tuli.
– Tiesin kartingaikoina, että hän oli hyvä, mutten ikinä ajatellut, että hän olisi minua parempi. Tiesin toki, että hän on suuri lahjakkuus, Häkkinen kertoo tuoreessa F1-sarjan haastattelussaan.
– Taisin tajuta hänen ajokykynsä vuonna 1984. Olin silloin ajamassa hänen isänsä kartingradalla Saksassa, Kerpen-Manheimissa.
Häkkiseen teki vaikutuksen tuolloin 15-vuotiaan Schumacherin erittäin fyysinen ajotyyli.
– En koskaan unohda sitä, millainen varikko siellä oli ja sitä ennen erittäin nopea shikaani. Se tyyli, jolla hän meni siihen mutkaan, oli erittäin fyysinen. Erittäin hallittu. Silloin tajusin, että vau, tuo on erilaista kuin muilla, Häkkinen muistelee.
– Michael oli muita jämptimpi. Huomasin, että tällä kaverilla on erityinen kyky.
Schumacherin työtavat omaa luokkaansa
Kaksikon tie F1-sarjan huipulle vei hyvin erilaista reittiä. Schumi napattiin nopeasti Benettonin mestaruusauton käskijäksi. Häkkisellä puolestaan kesti pitkään ennen kuin McLarenista oli taas voittajaksi kuninkuusluokassa.
Vähitellen Schumacherin päättäväinen lähestymistapa alkoi tulla tutuksi Ferrarin ja McLarenin käydessä vuosia mestaruustaisteluita.
– Tiesin häntä vastaan ajaessaan, ettei sillä ole väliä, millaisella autolla Michael ajoi. Hän hyökkäisi aina ehdottomasti.
– Viikonloput olivat pitkiä, ja tiesin aina, että vaikka vauhti ei ollut hyvää, hän teki töitä auton ongelmien kanssa, jotta se olisi hyvä sunnuntain kisaan, Häkkinen sanoo.
Schumacher nosti muille kuskeille rimaa siinä, mitä kuljettajalta vaadittiin niin fyysisesti kuin teknisiltä taidoilta.
– Toiset kuskit, joita vastaan ajoin, heillä ei minusta ollut niin selkeää kuvaa siitä, miten saada auton suorituskyky aivan optimaaliselle tasolle. Michaelilla oli enemmän tietoa ja päättäväisyyttä tiimityöskentelyn ja yksityiskohtien hiomisen takia.
– Jos auton kanssa oli ongelma, hän painosti tiimiä löytämään ratkaisun, Häkkinen kertoo kilpakumppanistaan.