Pitkän uran Ferrarin F1-tiimissä tehnyt entinen tallipäällikkö Stefano Domenicali muistaa Michael Schumacherin itsekriittisen sitoutumisen olleen avain punaisten mahtavaan tiimihenkeen 2000-luvun alun menestystarinassa.
Domenicali muistelee aikaansa Ferrarilla F1.comin Beyond the Grid -podcast-sarjassa. Vuosina 2008–14 Scuderian tallipäällikkönä toiminut Domenicali kertoo mielenkiintoista taustatietoa muun muassa Schumacherin pelottavasta onnettomuudesta Silverstonessa vuonna 1999.
Ei koskaan poikkipuolista saa tiimistä
Schumi ajoi Britannian GP:n alussa rajusti ulos jarruvian takia. Hänen jalkansa murtui, mikä pakotti saksalaisen taipumaan mestaruustaistelusta ja nosti Mika Salon tilalle kuuden kisan ajaksi.
– Se oli hänessä uskomatonta, että häneltä ei kuulunut ikinä yhtään ainutta poikkinaista sanaa tiimiä kohtaan virheen tai ongelman takia. Tiimin sisällä hän saattoi sanoa jotain, muttei koskaan ulospäin, Domenicali kertoo.
– Muistan, kun hän ajoi ison kolarin Silverstonessa ja mursi jalkansa. Ongelmana oli, ettemme olleet korjanneet jarrujen niveltä eikä jarruputkessa ollut sen takia painetta.
– Se oli siis virhe, mutta hän ei koskaan sanonut sitä julki. Hän ei koskaan kritisoinut tiimiä julkisesti. Koska hän oli noin sitoutunut, se sai mekaanikot täysin hänen puolelleen, Domenicali sanoo.
Kierros mielessä pysäytyskuvina
Domenicalin mukaan Schumacherin täsmällinen ja rankan itsekriittinen ajattelutapa teki tästä erityisen kuskin niin auton ratissa kuin radan ulkopuolella. Monta F1-mestaria urallaan nähnyt tallipomo antaa esimerkin siitä, millainen Schumi oli suorituskyvyn parantamisessa.
– Sulje silmäsi ja yritä luoda superhidastettu kuva suorituskyvyn näkökulmasta. Hän pystyi katsomaan joka ikistä pysäytyskuvaa kierroksesta aikaparannuksen saavuttamiseksi.
– Sillä sai hän luotua yhdessä insinöörien kanssa eri säätöjä jarrutukseen, mutkaan sisääntuloon, keskikohtaan ja ulostuloon, Domenicali luettelee.
– Hänellä oli kyky vain sulkea silmänsä ja miettiä askel askeleelta, mitä pitää tehdä parantaakseen tasoaan kuskina ja tiiminä. Minulle se oli kaikista ällistyttävintä hänessä.
Pelkäsi tehdä kielioppivirheitä italiaksi
Sama huolellisuus saattoi kuitenkin rasittaa hänen julkisuuskuvaansa. Ferrarin pilttuussa ja testiradalla Schumacher saattoi olla rennosti, mutta julkisesti seitsenkertainen mestari näyttäytyi äreänä tiukkapipona.
– Hänessä oli niin upeaa karismaa, mikä teki hänestä enemmän kuin pelkän kuljettajan. Vähitellen hän ymmärsi, että hänen roolinsa oli enemmän kuin se.
– Hän ei halunnut virallisissa yhteyksissä puhua italiaa, koska hän oli liian täsmällinen tehdäkseen pientä kielioppivirhettä. Tiimin sisällä hän oli paljon rennompi, mutta sen ympäristön ulkopuolella hän oli jonkinlaisessa itsesuojelutilassa, Domenicali arvelee.