Yhdysvalloista Suomeen tuodun Ford Mustangin ostaja sai tietää vasta jälkikäteen, että amerikkalainen vakuutusyhtiö oli lunastanut auton tulvavahingon vuoksi.
Käytettynä ostetun tuonti-Mustangin historia alkoi selvitä ostajalle vasta siinä vaiheessa, kun hän halusi antaa auton vaihdossa toiseen ajoneuvoon neljä kuukautta kaupanteon jälkeen. Riitaan liittymätön toinen autoliike ei halunnut ottaa autoa vastaan, koska auton paperit paljastivat, että kyseessä oli yhdysvaltalaisen vakuutusyhtiön lunastama tulva-auto.
Ostaja vaati eteläpohjalaiselta autoliikkeeltä joko kaupan purkamista tai 20 000 euron hyvitystä. Hän oli maksanut vuonna 2015 käyttöönotetusta autosta 50 492 euroa elokuussa 2018, mutta piti sitä paljastuneen tulva- ja lunastushistorian seurauksena arvottomana.
Myyjäliike ei suostunut purkamaan kauppaa tai antamaan ostajan vaatimaa hyvitystä, sillä se katsoi auton olevan kunnossa.
LUE MYÖS: Helsinkiläinen autoliike ei kertonut, että uusi Ford ei ollutkaan uusi – tyytyisitkö tähän hyvitykseen?
Ostaja oli saanut kaupanteon yhteydessä englanninkielisen dokumentin, jossa kerrottiin tulva-alueella olleen auton tulleen vakuutusyhtiön lunastamaksi. Dokumentit eivät kertoneet, oliko auto vaurioitunut tulvassa, mutta auto läpäisi maahantulokatsastuksen, eikä siinä oltu havaittu vikaa kuin toisessa ajovaloumpiossa.
Hyvä auto lunastukseen?
Myyjäliikkeen mukaan yhdysvaltalainen vakuutuskäytäntö poikkeaa suomalaisesta. Rapakon takana vakuutusyhtiö voi lunastaa auton jo pienten kolhujen, luonnonmullistusten tai vastaavien seikkojen vuoksi, koska sikäläiset korvaussummat ovat korkeita.
Tällaisissa autoissa ei liikkeen mukaan useinkaan ole mitään ongelmaa, vaan ne ovat ehjiä ja toimintakuntoisia.
Myyjäliikkeen mukaan ostajan vaatimukset sekä väite siitä, että auto olisi arvoton, olivat vailla perusteita.
Näin lautakunta ratkaisi
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan tulvavahingosta olisi pitänyt kertoa ostajalle selkeämmin kuin englanninkielisellä asiakirjalla.
Lautakunta katsoi, että myyjäliike oli tehnyt tässä asiassa virheen, mutta ei pitänyt kaupan purkamista perusteltuna.
Virheen myötä lautakunta kuitenkin suositti 5 000 euron hyvitystä.
Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
LUE MYÖS: Jos automyyjä unohtaa kertoa tämän asian, voi kärryn palauttaa vielä vuodenkin päästä
Lähde: Kuluttajariitalautakunta