Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Milloin kesärenkailla uskaltaa lähteä talven jälkeen liikenteeseen?
Vastaus: Suomi on pitkä maa. Keliolosuhteet vaihtelevat hyvinkin paljon siitä riippuen, ollaanko Etelä-Suomessa, Kainuussa vai lapissa. Vaikka talvirenkaiden käyttöpakko loppuikin jo yli pari viikkoa sitten, ei kesärenkaiden vaihtoa kannata kiirehtiä.
Moni arpoo sopivaa ajankohtaa kesärenkaiden vaihdolle. Laissa määritelty nastarenkaiden käyttöaika päättyy toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, mikä on tänä keväänä 9.4. Onneksi laissa on annettu mahdollisuus käyttää nastarenkaita myös tuon asetetun takarajan jälkeen, mikäli keliolosuhteet niin edellyttävät – ja uskon, että esimerkiksi tänä vuonna jossain päin Suomea varmasti edellyttävät, koska pääsiäinen on varsin aikaisin.
Kitkarenkailla ajaminen on lain puitteissa mahdollista vaikka ympäri vuoden, joten niiden vaihtamista kesärenkaisiin ei ole myöskään tarvetta kiirehtiä. Kitkarenkaiden ympärivuotista käyttöä en kuitenkaan missään tapauksessa suosittele, koska pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu ensisijaisesti talvikäyttöön. Talvirengas on talvirengas ja kesärengas on kesärengas.
Talvirenkaan vesiliirto-ominaisuudet eivät ole kesärenkaan veroiset. Talvirengas on lisäksi tarkoitettu kylmempiin olosuhteisiin ja saattaa näin käyttäytyä yllättävästi suunniteltua lämpimämmissä kesäolosuhteissa – erityisesti, jos autolla joudutaan yllättävään väistö- tai hätäjarrutustilanteeseen. Keväällä kitkarenkaiden vaihtamista kesärenkaisiin ei kuitenkaan kannata kiirehtiä ennen kuin keliolosuhteet sen varmasti sallivat.
Penkkojen sulamisvedet ovat petollisia
Näin keväällä penkkojen sulamisvedet ovat varsin petollisia. Lämmin kevätaurinko sulattaa päiväsaikaan penkkoja, joista valuu vettä kesäisen oloiselle tielle. Kun aurinko laskee tai ajetaan peltoaukealta metsän varjoon, tien pinnan kastellut sulamisvesi saattaakin olla jäätynyt tien pintaan. Tällaiset tilanteet yllättävät helposti jopa talvirenkailla autoilevan – kesärenkaista puhumattakaan.
Monena vuonna eteläisessä Suomessa on saattanut ajella kesärenkailla jo jonkin aikaa ennen pääsiäistä – sen sijaan toisaalla Suomessa on usein tuolloin vielä varsin talvista. Suosittelenkin tekemään ainakin pääsiäismatkat vielä talvirenkain.
Renkaiden kunto
Kevätauringon poltellessa ja nostattaessa renkaanvaihtokuumetta kannattaa ensilääkkeenä perehtyä varastossa olevien kesärenkaiden kuntoon. Koska renkaanvaihto ei ole vielä aivan ajankohtaista, on kuluttajalla hyvää aikaa kilpailuttaa eri rengasmerkkejä ja -liikkeitä, mikäli vanhat renkaat ovat uusimiskunnossa.
Renkaan kulumiseen vaikuttavat monet seikat, joista kuljettajan ajotapa ja auton ohjausgeometria ovat avainasemassa.
Renkaan kuntoa määriteltäessä on syytä kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin: kulutuspinnan urasyvyys, kulumisen tasaisuus, valmistuksesta kulunut aika, käyttöikä sekä mahdolliset viillot tai nirhaumat sen kyljissä.
Kuluminen
Laki edellyttää kesärenkaalta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä. Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti, kun kulutuspintaa on jäljellä vähemmän kuin 4,0 milliä.
Lisäksi on syytä tarkastaa, että rengas on kulunut tasaisesti. Epätasainen kuluminen saattaa kieliä virheellisistä ohjauskulmista.
Valmistusajankohta, käyttöikä ja kokonaisikä
Vaikka kulutuspintaa olisikin vielä jäljellä, saattaa renkaan ikä tulla vastaan. Renkaan kyljestä löytyy DOT-merkintä, jonka yhteydessä on kerrottu nelinumeroisella koodilla renkaan valmistusajankohta. Koodin neljästä numerosta kaksi ensimmäistä kertoo renkaan valmistusviikon ja kaksi viimeistä valmistusvuoden. Esimerkiksi 1712 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 17 vuonna 2012.
Rengasliike saa myydä uutena renkaan, jos sen valmistuksesta on kulunut enintään viisi vuotta. Renkaan valmistusajankohdasta tulisi kuitenkin kertoa ostajalle, jos sen valmistuksesta on kulunut yli kolme vuotta.
Viimeistään kuuden ajokauden (käyttöikä) jälkeen rengas alkaa olla uusimiskunnossa, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä jäljellä. Mikäli rengas on ollut uutena myytäessä jo muutaman vuoden vanha, saattaa sen kokonaisikä tulla vastaan käyttöikää aiemmin. Renkaan kokonaisiäksi suositellaan kansainvälisen käytännön mukaan enintään kymmentä vuotta.
Turvallisuutta ja toimintavarmuutta
Hyvien renkaiden ansiosta ajaminen on turvallisempaa. Yleensä tuore ja hyväkuntoinen rengas myös kestää paremmin, kunhan käyttäjä muistaa tarkistella rengaspaineita säännöllisesti ja säätää ne kuormitusta vastaaviksi.
***
7:34