Miika oli myymässä asuntoaan, kun kaupantekotilaisuudessa paljastui shokki: Sadattuhannet eurot eivät enää olleet kenenkään pankkitilillä: "Kukaan ei ole osannut sanoa syytä"

Helsinkiläinen Miika Puolakka joutui epämiellyttävään tilanteeseen myydessään asuntoa, kun ostajan kaupparahat eivät näkyneet kenenkään tilillä.

Puolakka oli sopinut jo kaupat myymästään kerrostaloasunnosta Helsingin Vallilasta. 

Ostaja oli vahvistanut siirtäneensä loppukauppasumman, 268 000 euroa, omistamaltaan Nordean tililtä toiselle OP:n pankkitililleen. Taustalla oli ajatus siitä, että raha siirtyisi samalta pankilta näin mutkattomammin myyjän, eli Puolakan OP:n tilille.

Ostajalta oli tätä ennen tullut jo noin 60 000 euron etumaksu.

Kaupantekotilaisuudessa ikävä yllätys

Puolakka oli asunnon ostajan kanssa saapunut viralliseen kaupantekotilaisuuteen OP:n tiloihin, kun paljastui outo yllätys. Juuri sinetöitäviin asuntokauppoihin tarkoitettua 268 000 euron rahasummaa ei näkynyt ostajan kummallakaan pankkitilillä. 

– Siinä OP:n edustaja ihmetteli tilannetta. Ostaja selvitti asiaa pankiltaan Nordealta, josta väitettiin, että raha oli lähtenyt tililtä ja vika olisi oman pankkini, eli OP:n päässä. Olen selvittänyt nyt tätä asiaa kiinteistönvälittäjäni kautta, Puolakka kertoo.

Outo yhteensattuma häiriön kanssa

Puolakan mukaan ostaja oli siirtänyt maksun Nordean tililtä OP:n tililleen viime viikon perjantaina 31. toukokuuta.

OP Pankki oli tiedottanut samana päivänä, että osa pankin asiakkaiden tileille saapuvista maksuista on myöhässä. Häiriö päättyi kuitenkin samana päivänä ja muista pankeista saapuneiden maksujen kerrottiin palautuneen tileille.

OP:n asuntorahoituksen ja asumisen palveluiden johtaja Kaisu Christie ei voi ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen, vaan kommentoi asiaa yleisellä tasolla.

– Jos esimerkiksi jossain siirtojärjestelmissä on tilapäinen häiriö, niin silloin siirto viivästyy. Voi olla skenaarioita, että jostain teknisestä virheestä tai järjestelmävirheestä johtuen siirto tapahtuu myöhemmin kuin tavallisesti olisi tapahtunut. Tällainen on mahdollista, kun on kyse tietoliikennejärjestelmistä, mutta niitä todella harvoin sattuu, Christie sanoo.

Raha ei voi kadota "limboon"

Raha oli Puolakan mukaan ollut monta päivää teillä tietämättömillä.

– Aika erikoinen tilanne, että raha on niin sanotusti hävinnyt johonkin, eikä kukaan ole osannut sanoa syytä.

Christien mukaan raha ei missään vaiheessa voi kadota minkäänlaiseen limboon pankkien välillä, ja vaadittaessa eri pankit voivat tarkastaa yhteistyössä niiden välisten tilitapahtumien tilan. 

Asuntokaupoilla mahdollinen moka on johtajan mukaan siinä, että jompikumpi kaupan osapuoli olisi antanut yksinkertaisesti virheellisen tilinumeron tai rahat olisi laitettu vahingossa jollekin tilinomistajan väärälle tilille.

– Tämäkin olisi aika harvinaista. Yleensä, kun on varsinkin asuntokaupoista ja tällaisesta transaktiosta kyse, niin ostaja ja myyjä katsovat aika tarkkaan, että miltä tililtä raha lähtee ja minne se menee, kertoo Christie.

Puolakan mukaan kaikki tilinumerot oli tarkistettu useaan kertaan virheiden varalta.

Stressaava tilanne

Tilanne on ollut joka tapauksessa myyjän kannalta stressaava, sillä Puolakan oli tarkoitus tänään perjantaina sinetöidä kauppoja uudesta asunnosta. Kaupat oli alunperin ajoitettu niin, että uuden asunnon osto tehdään vasta, kun vanha koti on saatu myytyä.

– Vähän tämä on stressannut, koska seuraavat kaupat ovat edessä, eikä rahoja näkynyt. Samalla mietityttävät omat oikeuteni tällaisessa tilanteessa, Puolakka sanoo.

Puolakka kertoo saaneensa tämän viikon tiistaina tiedon välittäjältään, että OP:n mukaan rahat olisi kuitenkin paikannettu.

Onnellinen loppu

Asuntokaupat saivat kuin saivatkin onnellisen lopun. Koko kauppasumma päätyi vihdoin Puolakan tilille, ja hän pääsee tekemään kauppoja uudesta kodista.

– En tosiaan tiedä, mitä siellä rahojen kanssa oli tapahtunut. Ehkä kyse oli siitä häiriöstä, mutta emme tiedä. Hyvä, että juttu päättyi kuitenkin näin päin!

Lue myös:

    Uusimmat