Porilaisyrittäjä Jarkko Dahlmanin hälytyskellot alkoivat soida, kun yrityksen asiakas laittoi kuitin maksamastaan laskusta, vaikka 4000 euron laskutussumma ei ollut koskaan ilmestynyt yrityksen tilille.
Röyhkeä huijaus paljastui, kun Dahlman alkoi eräpäivän jälkeen ihmetellä, missä asiakkaan myyntilasku viipyy, kun kyse tunnollisesta asiakkaasta. Asiakas kertoi maksaneensa laskun jo viikko takaperin, mutta summaa ei näkynyt tilillä. Kuitin nähtyään Dahlman pyysi nähtäväksi laskun, jonka asiakas oli saanut.
Selvisi, että huijari oli vaihtanut paperilaskun lähes identtiseen väärennökseen, jossa oli kuitenkin eri tilinumero. Asiakas oli pahaa-aavistamatta maksanut laskun suoraan huijarin tilille.
– Olen aina ajatellut, että paperilasku on selkeämpi, se ei ainakaan katoa bittiavaruuteen. Nyt pitää varmaan sitten digiaikaan siirtyä, Dahlman sanoo.
Viitenumero säilyi samana
Häikäilemättömässä huijauksessa Dahlmania ihmetytti se, missä vaiheessa kirjekuoren sisällä ollut lasku oli vaihdettu toiseen.
– Postilaatikko, mihin laitamme postin, sijaitsee varsin syrjäisessä kulmauksessa. Siinä ei ole kameroita tai liikennettä eli onkohan se siinä kohtaa tapahtunut.
Erikoista oli myös se, että väärennöslaskussa oli tismalleen sama viitenumero kuin alkuperäisessäkin.
– Viitenumero ei herjannut maksavalle asiakkaalle mitään. Olin luullut, että viitenumero lukkiutuu tiettyyn tilinumeroon, mutta se olikin mennyt läpi ihan heittämällä. Hyvin tehty kuvio näiltä rosvoilta, Dahlman sanoo.
Dahlman huomauttaa, että suuremman yrityksen kohdalla vahinko olisi voinut olla vieläkin suurempi.
– Monessa isommassa yrityksessä ei välttämättä seurata laskutuksia päivittäin tai viikoittain. Se voi tulla ilmi vasta kuukausien päästä tilipäätöksessä. Me pienyrittäjät seurataan tiheämmin, onko maksusuoritus tullut tilille.
Asiakkaille muistutusviestiä
Dahlman on toimitusjohtajana 11 vuotta toimineessa pienyrityksessä, Saunapojat Oy:ssä, joka urakoi saunarakenteita yksityis- ja yrityskäyttöön.
Toistaiseksi yritys on havainnut kahdessa tapauksessa asiakkaalle toimitetun laskun päätyneen huijareiden tilille, mutta Dahlmania huolettaa, että tapauksia voi ilmaantua lisää.
– Meidän mittakaavassa elokuu oli ennätyksellinen myynti- ja laskutuskuukausi. Olemme lähettäneet kymmeniä laskuja lyhyellä aikavälillä. Jos huijarit ovat onnistuneet pääsemään väliin, se haittaa meidän yritystoimintaa merkittävästi.
Dahlman korostaa, ettei virhe ole asiakkaan – syy on ainoastaan huijareiden epärehellisessä toiminnassa.
Dahlman on lähettänyt asiakkaille viestiä, jossa muistuttaa yrityksen oikeasta tilinumerosta.
– Emme me anna tämän jutun häiritä meidän arjen toimintaamme. Meidän työntekijöiden ei kuulu kärsiä siitä, eikä materiaalitoimittajien tai muiden sidosryhmien. He ovat toimineet tässä ihan oikein.
– Vahinko kohdistuu meihin pienyrittäjiin. Se raha, mitä me olemme menettäneet, oli kyse tuhansista tai kymmenistä tuhansista euroista, emme me sitä mistään saa takaisin. Kassavaje joudutaan kuitenkin paikkaamaan. Me omistajat kaivamme rahan jostain tai ostamme vähän vähemmän joululahjoja tänä vuonna, Dahlman suree.
Useita vastaavia tapauksia
Lounais-Suomen poliisilaitokselta vahvistetaan, että tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus ja esitutkinta on aloitettu. Poliisin mukaan tapaus vaikuttaa vahvasti samankaltaiselta kuin muut laskuhuijaukset, joita poliisilla on tutkittavana.
Lounais-Suomen poliisilaitokselle on tehty toistakymmentä rikosilmoitusta vastaavista tapauksista, jossa kirjeessä ollut lasku on vaihdettu väärennettyyn laskuun. Poliisin mukaan väärennetyillä laskuilla on tavoiteltu satojentuhansien eurojen rikoshyötyä.
Poliisi on tehnyt tutkinnan yhteydessä ja uusien tapausten ennaltaehkäisemiseksi yhteistyötä Postin kanssa.
Poliisi muistuttaakin laskujen maksajia kiinnittämään erityistä huomiota tilinumeroon. Jos pienikikin epäilys herää, laskun saajaan on syytä olla yhteydessä.