Asiantuntijat odottavat esimerkiksi hyödykkeiden, asumisen ja sähkön kallistuvan EU:n ehdottamien ilmastotoimien seurauksena.
Vasemmistoliiton kansanedustaja, sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen ja RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström pohtivat Uutisaamussa, miten EU:n ilmastotoimet voitaisiin toteuttaa oikeudenmukaisesti Suomessa.
Sarkkinen myöntää, että ilmastotoimista tulee jonkin verran kustannuksia suomalaisille. Samalla hän kuitenkin korostaa, että inhimilliset ja taloudelliset kustannukset tulevat olemaan vielä suuremmat, jos ilmastonmuutosta ei torjuta.
Lue myös: EU-komissio julkistaa ehdotuksensa ilmastotoimiksi tänään – miten käy Suomen metsien ja meriliikenteen?
– Ilmastonmuutoksen torjunta on myös suuri taloudellinen mahdollisuus erityisesti Suomen kaltaiselle korkean teknologian maalle, missä on jo paljon ilmasto- ja vihreän teknologian osaamista, Sarkkinen sanoo.
Sarkkisen mielestä suomalaisten ei tule joutua kantamaan kohtuutonta taakkaa EU:n ehdottamista ilmastotoimista.
– Kyllä meillä hyvätuloisilla on mahdollisuus osallistua ilmastotalkoisiin ja maksaakin vähän enemmän, mutta on pidettävä huolta, etteivät pienituloisten elämisen edellytykset heikkene.
RKP:n Wickström painottaa, että ilmastotoimet on tehtävä ennen kaikkea sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti oikeudenmukaisella tavalla.
Lue myös: Vihreiden Ohisalo olisi valmis luovuttamaan päätösvaltaa Suomen metsistä EU:lle ilmastotavoitteiden aikaansaamiseksi
Hänen mielestään ilmastotoimien oikeudenmukaisuudesta täytyy keskustella myös EU-jäsenmaiden kesken, ettei käy esimerkiksi niin, että muutama pieni maa päätyy kompensoimaan muiden jäsenmaiden päästöjä.
– Pitää keskustella siitä, miten esimerkiksi muut EU-maat, joissa ei ole saatu yhtä hyvää päästökontrollia, toimivat. Ettei muodostu tilannetta, missä Suomi, Ruotsi ja muut vastaavat EU-maat kokevat jäävänsä vastaamaan asioista, Wickström sanoo.
Autoilu kallistuu – miten käy harvaan asutun Suomen?
Bensa-autolla ajamisen kallistuminen tuottaa haasteita harvaan asutussa Suomessa, missä autoilu on käytännössä välttämätöntä valtaosalle kansalaisista.
Lue myös: Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2035 – mikä on tilanne juuri nyt? "Todella paljon tekemistä"
Keskustelijoilla ei ollut selkeitä ratkaisuja siihen, miten autoilun kallistumisen tuottamaa taloudellista taakkaa tavallisille suomalaisille kevennettäisiin.
Sarkkinen kuitenkin lähtisi ensimmäisenä tukemaan entistä enemmän siirtymistä bensa-autoista kaasukäyttöisiin autoihin.
Hallitus tukee bensa-autojen muuttamista biokaasukäyttöisiksi ja tämä pitäisi Sarkkisen mukaan mahdollistaa myös vähävaraisille.
– Uskon, että suomalaiset ajavat mieluummin suomalaisella biokaasulla kuin saudiarabialaisella öljyllä, jos heillä on mahdollisuus. Meidän pitää varmistaa, että vähävaraiset pystyvät tekemään ilmastoystävällisiä valintoja.
Wickströmin mielestä EU:ssa pitää pystyä tekemään kohdennettuja ratkaisuja siitä, miten ekologinen liikkuminen harvaan asutetuilla seuduilla toteutetaan autoilun kallistuessa. Hän myös panostaisi sekä olemassa oleviin että uusiin raideyhteyksiin.
Katso koko Uutisaamun tentti alta!
16:44