F1-kuljettaja Ayrton Sennan kuolemasta tulee tänään kuluneeksi 25 vuotta. Itävaltalaisen Roland Ratzenbergerin kohtalo vuorokautta aiemmin on jäänyt seuraavana päivänä kuolleen Sennan kolarin varjoon.
Artikkeli on julkaistu MTV Urheilun sivuilla ensimmäisen kerran 30. huhtikuuta 2014.
MTV Urheilun F1-asiantuntija Mika Salolle Imolan viikonloppu vuonna 1994 oli kova paikka. Hän oli tutustunut itseään kuusi vuotta vanhemman Ratzenbergerin kanssa muutamaa vuotta aiemmin ja heistä tuli todella läheiset ystävät.
– Se oli minulle henkilökohtaisesti aika rankka viikonloppu, koska menetin yhden parhaista ystävistäni, joka on unohdettu täysin Sennan kuoleman ohella. Se oli paha viikonloppu koko lajille ja autourheilulle, mutta myös henkilökohtaisesti.
Salo kuitenkin ymmärtää, miksi huomio on kiinnittynyt Sennaan. Salo ajoi Englannissa Formula 3 -sarjaa, kun hän tutustui Ratzenbergerin kanssa. Vuonna 1991 hän siirtyi Japanin Formula 3000 -sarjaan, jossa Ratzenberger ajoi.
– Meillä vain synkkasi hyvin ja hän asusteli aika paljon minun luonani Englannissa ja myöhemmin Japanissa. Hän tiesi mitä halusi, hän halusi formula ykkösiin jonain päivänä ja sitten pääsi. Ikävä kyllä taival loppui tosi lyhyeen, Salo kertoo.
Simtek-tallissa ajanut Ratzenberger ajoi Imolassa kolmatta F1-viikonloppuaan. Ratzenberger oli vaurioittanut autonsa etusiipeä ja lopulta etusiipi hajosi yli 300 kilometrin tuntinopeudessa aiheuttaen kohtalokkaan ulosajon. Salo ajoi saman kauden lopulla uransa ensimmäisen F1-kisan. Vaikka Imolan viikonloppu järkytti, hän ei ajatellut lopettamista.
– Minulla ei ollut F1 silloin mielessäkään. Minulla oli hyvä olla siinä, mitä silloin tein. Sitten vain tuli se mahdollisuus. Kaikki meistä, jotka ajaa, tietävät, että voi käydä joskus noin. En koskaan edes harkinnut lopettavani sen takia. Roland ei ole ainoa kaveri, kenet olen tuossa hommassa menettänyt, Salo sanoo.
Imolan surullinen viikonloppu muutti autourheilumaailmaa, kun turvallisuuteen kiinnitettiin entistä enemmän huomiota. Kahden hengen vaatima viikonloppu on johtanut usean kuljettajan pelastumiseen.
– Uskon, että näiden tapahtumien ansiosta minultakin on omissa kolareissa säilynyt monta vammaa ja ehkä vakavampiakin asioita, juuri sen takia, kun autoja alettiin muuttaa, Salo miettii.
Artikkeli on julkaistu MTV Urheilun sivuilla ensimmäisen kerran 30. huhtikuuta 2014.