Uudessa tieliikennelaissa jopa turvallisuutta heikentäviä muutoksia – näitä et ole tullut ajatelleeksi

8:05img
Mitkä ovat uuden tieliikennelain keskeisimmät muutokset? Uutisaamun haastattelussa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sekä MTV Uutisten autotoimittaja Ville Järveläinen.
Julkaistu 25.01.2020 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitkä asiat uudessa tieliikennelaissa parantavat konkreettisesti liikenneturvallisuutta?

Vastaus: Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020. Uudistuksen tarkoituksena on tehdä säännöistä selkeämpiä ja helpommin löydettäviä sekä saada laki vastaamaan paremmin nykyajan tarpeita ja ajoneuvotekniikkaa. Luonnollisesti samalla pyritään myös parantamaan liikenneturvallisuutta. Nähtäväksi jää, miten nämä tavoitteet saavutetaan.

Lain tai siihen tehtävien muutosten vaikutuksia on käytännössä mahdotonta ennustaa. Varmasti uudistuksen vaikutuksia seurataan ja niihin reagoidaan vuosien mittaan mahdollisuuksien mukaan. Haasteensa tähän vaikutusarviointiin tuo varmasti syyn ja seurauksen eli sen, mikä johtuu mistäkin, hahmottuminen. Lainsäädännön muuttamisen lisäksi esimerkiksi ajoneuvotekniikka kehittyy hurjaa vauhtia parantaen näin turvallisuutta.

Siirtymäsäännöt

Lain voimaantulon myötä kaikki muutokset eivät kuitenkaan tapahdu kuin silmänräpäyksessä, vaan esimerkiksi liikenneympäristö rakentuu vähitellen vastaamaan uutta lainsäädäntöä. Siirtymäajan pituus vaihtelee eri asioiden osalta – pisimmillään se on 10 vuotta eli uusien liikennemerkkien rinnalla saamme nauttia vanhoista vielä pitkään.

Uudistamista uudistamisen vuoksi

Keskeisesti eri medioissa esillä ovat olleet liikennevirhemaksu, ennakointivelvoite, keltaisten viivojen muuttuminen valkoisiksi, uuden katutyypin eli pyöräkadun käyttöönotto, vasempaan reunaan pysäköinnin mahdollistaminen taajamassa myös kaksisuuntaisilla ajoradoilla, pyöräily yksisuuntaisella kadulla vastavirtaan, alle rattijuopumusrajan ajavan alkoholia nauttineen kuljettajan ajon keskeyttäminen jne.

Henkilökohtaisesti en usko näillä muutoksilla olevan olennaisia positiivisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen – osa niistä saattaa jopa heikentää sitä. Esimerkiksi pysäyttämiseen ja pysäköintiin tien vasemmalle puolelle myös kaksisuuntaisilla teillä liittyy useita riskejä. Vastaavasti valkoisten sulkuviivojen havaitseminen niiden päälle kertyvän lumi- tai jääpolanteen seasta on huomattavasti haastavampaa kuin keltaisten.

Keltaisen sulkuviivan poistumisen myötä katoaa myös yksi keskeinen keino erottaa yksi- ja kaksisuuntaiset kadut toisistaan.

Pyöräilijöiden turvallisuus tapetilla

Uutta lakia on kehitetty osin pyöräilyn ehdoilla. Positiivisia turvallisuusvaikutuksia uskon olevan pyörätien jatkeiden merkitsemisellä entistä harkitummin. Käytännössä uuden lain myötä pyörätien jatke merkitään näillä näkymin vain sellaisiin paikkoihin, joissa autoilijalla on väistämismerkki ennen risteävää pyörätietä tai risteyksessä on liikennevalot.

Perinteisten väistämismerkkien, kärkikolmion ja STOP-merkin, rinnalle tulee uusi ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -merkki. Pyörätien jatkeet on maalattava uuden lain mukaisiksi kahden vuoden sisällä lain voimaantulosta.

Myös polkupyörän takavalopakko – hämärällä ja pimeällä ajettaessa tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut – parantanee pyöräilijöiden havaittavuutta ja turvallisuutta.

Vähimmäisnopeus

Vähimmäisnopeus-liikennemerkit ovat olleet tulevan uudistuksen myötä paljon tapetilla. Mediat ovat repineet niistä meheviä otsikoita, joiden myötävaikutuksesta moni on ymmärtänyt uudistuksen väärin.

Merkin tarkoituksena on sulkea tarkoin harkituilta tieosuuksilta ja ajokaistoilta tietyt, hitaasti kulkevat, ajoneuvot liikenteen sujuvoittamiseksi, turvallisuuden lisäämiseksi ja provosoitumisen vähentämiseksi. Mikäli sää, olosuhteet tai liikennetilanne edellyttävät ajamaan määriteltyä vähimmäisnopeutta alhaisempaa nopeutta, on hitaammin ajaminen täysin perusteltua, eikä siitä näin ollen rankaista.

Uskon, että oikein ymmärrettynä merkki parantaa turvallisuutta jo edellä mainituista syistä.

Hätävilkkujen käyttö liikkuvassa ajoneuvossa

Uuden lain myötä on mahdollista käyttää hätävilkkuja myös liikkuvassa autossa. Tämä mahdollistaa Keski-Euroopan moottoriteiltä tutun toimintatavan varoittaa takana ajavaa esimerkiksi edessä näkyvästä, yllättävästä ruuhkasta.

Tällä uudistuksella todennäköisesti vältetään peräänajoja entistä tehokkaammin.

Keltainen erottuu paremmin kuin valkoinen

Nopeusrajoitus- ja pysäköintikieltoalueiden päättymismerkit ovat aiemmin olleet varsin heikosti havaittavia oikeastaan johtuen kahdesta eri syystä: Ne ovat usein tien vasemmassa reunassa, josta kuljettajan silmä ei ole harjaantunut niitä havaitsemaan. Lisäksi niiden valkoharmaa väritys on varsin huomaamaton.

Merkin huomaamattomuus saattaa aiheuttaa sen, että kuljettaja käyttää tarpeettomasti muuta liikennevirtaa alhaisempaa nopeutta tai tuskailee pysäköintipaikan löytääkseen, vaikkei olekaan enää rajoitus- tai kieltoalueella. Molempiin liittyvät omat riskinsä, jonka vuoksi näiden alueiden päättymismerkkien havaittavuutta on pyritty tehostamaan maalaamalla niiden pohjat valkoisen sijaan keltaisiksi. Olisipa sama asia ymmärretty myös sulkuviivojen värejä päätettäessä.

Usko tai älä: Talvirenkaiden käyttöaika pitenee

Myös talvirenkaiden ”käyttöpakon poistuminen” on ollut otsikoissa tiuhaan tahtiin. Henkilökohtaisesti en koe käyttöpakon poistuvan, vaan pikemminkin pitenevän. Jatkossahan talvirenkaat on oltava alla marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli keliolosuhteet sitä edellyttävät. Ja ne edellyttävät, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta.

En usko, että autoilijat alkaisivat vaihtamaan renkaita edestakaisin tavanomaisten syys- ja kevätvaihtojen lisäksi. Varmasti joukkoon mahtuu joitakin yksittäisiä autoilijoita, jotka saattavat lähteä liikkeelle keliin sopimattomilla renkailla, mutta mitään isoa ongelmaa en usko asiasta muodostuvan. Vääränlaisella rengastuksella tai sakkorenkailla ajavia – eli lakia rikkovia – on tälläkin hetkellä liikenteessä.

Veikkaukseni on, että uudistuksen myötä talvirenkaat vaihdetaan alle aiempaa aiemmin ja pois alta aiempaa myöhemmin – tai ei ainakaan yhtään nykyistä aiemmin. Näin ollen talvirenkaiden käyttöaika pitenee ja turvallisuus lisääntyy.

Olisikohan uudistuksen myötä tilanne vihdoin se, ettei talvi enää yllättäisikään autoilijoita jokasyksyiseen tapaan?

Korjauksia tulossa

Uuteen lakiin saattaa vielä tulla pieniä viilauksia ennen sen voimaantuloa.

Korjauspaketti kävi lausuntokierroksella, ja tällä hetkellä odotellaan, missä muodossa se tulee menemään läpi.

Epäilenpä, etteivät korjaustarpeet välttämättä jää tähän.

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne