Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa jousitusta?

Kuvassa vihreällä Ferrarin vetotankojousitus ja Sauberin työntötankojousitus.
Kuvassa vihreällä merkittynä Ferrari SF15-T:n vetotankojousitus ja oikealla Sauberin C34:n työntötankojousitus.
Julkaistu 30.01.2015 15:43
Toimittajan kuva

Tero Koivula

tero.koivula@mtv.fi

Ferrarin perjantaina julkistamassa F1-autossa on käytetty muista talleista poikkeavaa etujousitusta.

Ferrari luottaa SF15-T -autossaan eturenkaiden vetotankojousitukseen, kun muiden tallien jo julkaistuissa tämän vuoden autoissa on käytetty työntötankojousitusta. Myös Ferrarin viimekautisessa F14-T -autossa käytettiin eturenkaiden vetotankojousitusta.

Ferrarin tekninen johtaja James Allison toteaa yhdysvaltalaiselle ESPN-televisiokanavalle, että vaihto työntötankojousitukseen ei olisi tuonut hyötyjä - päin vastoin se olisi maksanut aerodynamiikassa.

- Vetotanko vai työntötanko edessä? Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Vetotanko on vaikeampi saada kevyeksi ja kestäväksi, mutta toisaalta sen aerodynaamiset ominaisuudet ovat paremmat, Allison kommentoi ESPN:lle.

Allison linjaa myös sen, että Ferrarin viime kauden auton suorituskyvyn puute ei johtunut eturenkaiden jousituksesta.

- Sen takia se ei ollut tällä kertaa se, mihin nyt panostimme SF15-T:n kanssa.

- Koska resurssit ovat aina rajalliset, yhteen asiaan panostaminen tarkoittaa väistämättä sitä, että jotain toista ei työstetä. Ne päätökset täytyy tehdä huolella.

Tuoreimmat aiheesta

F1