Miksi kukaan haluaisi sähköautonsa tekevän näin? Valmistajilla erikoisia patentteja

Jos jäät kaipaamaan polttomoottoriautojen "luonnetta" sähköautojen aikakaudella, voivat aasialaisvalmistajien ratkaisut olla juuri sitä mitä tarvitset. Patenttihakemukset paljastavat kaksi eri tapaa, kuinka sähköauton ajokokemuksesta halutaan tehdä tutumpi heille, jotka vieroksuvat niiden muuten tasaisempaa kyytiä.

Moni pitää sähköautojen hiljaisuutta ja tasaisen tärinätöntä etenemistä hyvinä ominaisuuksina. Vaikka laki määrääkin nykyisin uudet sähköautot pitämään ääntä hiljaisella nopeudella liikuttaessa, eivät futuristiset huminat ja ujellukset riitä kaikille.

Osa polttomoottorifaneista kuvailee sähköautoja "sieluttomiksi" johtuen murisevan moottorin puutteesta johtuen.

Autojen monipuolisemmille äänivaihtoehdoille on ilmeisesti kysyntää, sillä markkinoilla on asialle omistautuneita yrityksiä, kuten esimerkiksi yhdysvaltalainen EngineVox, jonka tuotteesta – keinotekoisista moottoriäänistä – löydät videon alta.

Lievemmissä tapauksissa, ja ihan polttomoottoriautoissa, pakoääniä ohjataan matkustamoon mikrofonien ja kaiuttimien avulla, jotta auton äänet kuulostaisivat matkustajien korvaan paremmalta.

Hyundai ja Kia ovat kuitenkin hakeneet patenttia järjestelmälle, joka tärisyttää sähköautoa keinotekoisesti matkiakseen polttomoottorin tärinää. Maaliskuussa jätetyssä hakemuksessa todetaan, että polttomoottoriautoihin tottunut henkilö voi pitää sähköautoja tylsinä.

Tärinän taajuus ja voimakkuus riippuisi muun muassa auton nopeudesta sekä siitä, onko tarkoituksena matkia ahdetun vai vapaasti hengittävän moottorin värinää.

Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, milloin toiminto voisi olla kaupallisessa käytössä – tai siitä, aiotaanko se todella tuoda kuluttajamarkkinoille.

Myös Toyotalla on villi idea

Hyundain ja Kian ideassa on vähän samanlaista henkeä kuin Toyotan keinotekoiseen vaihdelaatikkoon liittyvässä patenttihakemuksessa, joka on tehty jo viime kesänä.

Vaikka manuaalivaihteistojen päivät ovat luetut, on japanilaisvalmistaja on tutkinut mahdollisuutta saada sähköauto matkimaan vaihteenvaihtoja manuaalivaihteisen auton tapaan.

Toyotan feikkivaihteistolla varustetussa autossa voisi olla myös kytkin ja vaihdekeppi. Vaikka sähköautoissa ei olekaan vaihteita samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa, Toyotan patentissa sähkömoottori säätäisi tehoa ja vääntöä sen perusteella, mikä kuvitteellinen vaihde on valittuna, jotta kuljettajalle välittyisi tuntemus manuaalisesta vaihteistosta.

Lähteet: The Drive, Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat