Miksi moni kuljettaja vaikeuttaa ohittamista omalla toiminnallaan?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miksi niin moni ohitettava vaikeuttaa ohittamista omalla toiminnallaan?

Vastaus: Ohittamisen vaikeuttaminen ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää – syyt saattavat kuitenkin yllättää.

Voimassa olevan tieliikennelain 19 §:n mukaan ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ohitettava ei myöskään saa lisätä nopeuttaan.

Välillä ohitustilanteissa näkee kyseistä lainkohtaa rikottavan – tämä ei kuitenkaan aina ole tahallista, vaikka se sellaiseksi herkästi mielletään. Toki myös tahallista toimintaa joukosta löytyy.

Muun muassa nämä asiat saattavat aiheuttaa sen, että ohitettavan nopeus nousee:

  • Ohituskaistan alkaessa tie levenee ja saa aralle kuljettajalle aikaan turvallisuuden tunteen. Tämä ilmenee tahattomana nopeuden nostona.
  • Ajatuksissaan oleva kuljettaja havaitsee nopeutensa pudonneen, kun ohittaja on rinnalla, ja sen enempiä toimintansa turvallisuusvaikutuksia ajattelematta nostaa nopeuttaan.
  • Nopeusrajoitus on juuri muuttunut suuremmaksi ja ohitettava pyrkii nostamaan nopeutensa uutta rajoitusta vastaavaksi huomaamatta samalla käynnistynyttä ohitusta.
  • Ohituspaikkana on alamäki, jossa ohitettavan vauhti kiihtyy huomaamatta itsestään.
  • Ohitettavan edellä ajava auto poistuu juuri liittymästä tai vaihtaa kaistaa, jolloin mukautuva vakionopeudensäädin kiihdyttää nopeutta kuljettajan huomaamatta. Tietenkin ohitettavan auton kuljettajan pitäisi tuntea autonsa järjestelmien toimintatapa ja välttää kuvatunlainen tapahtuma, esimerkiksi kytkemällä vakionopeudensäädin hetkellisesti pois päältä tai säätämällä nopeus jo etukäteen tilanteeseen sopivaksi.
  • Ohitettava pyrkii ”kouluttamaan” ohittajaa ja viestimään nopeutta nostamalla, ettei ohittamisessa ole järkeä tai ettei se ole turvallista. Liikenteessä maallikkojen ei ole syytä ryhtyä ”kouluttamaan”, vaikka takana olisikin kuinka monen miljoonan kilometrin ajokokemus hyvänsä. ”Kouluttajan” roolin ottaminen on omiaan lisäämään vaaraa ja pahentamaan tilannetta.

Näin helpotat ohittamista

Oikein sijoittumalla autoilija pystyy helpottamaan takaa lähestyvän toimintaa monin tavoin: Ohitusta suunnittelevan autoilijan on helpompi havainnoida turvallista ohituspaikkaa ja mahdollista vastaantulevaa liikennettä, kun edellä menevä ajaa oikeassa reunassa. Vastaavasti letkassa edempänä ajavan, vasemmalle kääntymistä aikovan, merkinannot näkyvät paremmin myös taaempana jonossa ajaville. Näin vältytään turhilta ohituksilta ja vaaratilanteilta.

Autoilijan tulee seurata myös takana olevia tapahtumia aktiivisesti. Mikäli takapuskuriin liimautuu joku, on enemmän kuin todennäköistä, että hän aikoo ohittaa. Tällöin on syytä valpastua entisestään ja seurata tarkasti tilannetta sekä edessä että takana.

Ohitettava pystyy paikkaamaan ohittajan virheitä

Mikäli takaa tuleva valikoi ohituspaikan huolimattomasti, voi ohitettava yrittää estää vaaratilanteen syntymisen omalla toiminnallaan. Vaaran uhatessa ohitukseen lähtevää on syytä varoittaa väläyttämällä suuntamerkkiä vasemmalle. Tämä toivottavasti saa hänet luopumaan aikeestaan.

Vastaavasti hyvän ohituspaikan ollessa kohdalla ja tilanteen näyttäessä turvalliselta, voi takaa tulevalle vinkata hyvästä ohituspaikasta vilauttamalla suuntamerkkiä oikealle. Mikäli aiot toimia näin, sinun on oltava aivan varma siitä, että kyseinen paikka ja liikennetilanne mahdollistavat turvallisen ohittamisen. Jos taas itse olet aikeissa ohittaa ja sinulle näytetään ohitusmerkkiä, et saa kuitenkaan luottaa siihen liiaksi. Ohitukseen lähtevän on aina varmistettava, että ohitus voi tapahtua turvallisesti.

Mikäli ohittaja kaikesta huolimatta päättää lähteä ohittamaan vaarallisessa paikassa, viisas ja vastuuntuntoinen ohitettava ”kouluttamisen” sijaan hiljentää nopeuttaan ja pyrkii näin omalta osaltaan kompensoimaan ohittajan tekemää virhettä. Hyvällä ohitettavan ennakoinnilla vaaralliselta vaikuttanut tilanne saadaan monessa tapauksessa saatettua takaisin turvalliseksi.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat