Miksi monien autojen etumaskit on talvisin peitetty? Yksi syistä on se, että maskipeitto voi auttaa välttämään moottorivaurion

3:16img
Uusissa autoissa on paljon erilaisia avustimia. Näin toimii peräkärryn kanssa peruuttamista helpottava avustin.
Julkaistu 09.01.2021 10:59
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miksi joidenkin autojen maskit ovat talvisin peitetty? Mitä hyötyä siitä on? 

Vastaus: Mallikohtaisen maskipeiton hankinta kannattaa monestakin syystä. Hyvä nyrkkisääntö maskipeiton käyttöajaksi on talvirengaskausi.

Maskipeiton saa hankittua yleensä muutamalla kympillä. Autosta ja maskipeitteen valmistajasta riippuen se asennetaan joko auton nokalla olevien ilmanottoaukkojen etu- tai takapuolelle.

LUE MYÖS: Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

Maskipeittoa käyttämällä moottori lämpenee normaaliin käyntilämpötilaansa nopeammin, koska maskipeitto vähentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta.

Näin parannetaan käyttömukavuutta ja vähennetään ennen kaikkea päästöjä. 

Maskipeiton käytöstä on toki monia muitakin etuja.

Lisälämmittimen käyntitarve vähenee

Tämän päivän autoissa on paljon tehdasasenteisia polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka käynnistyvät automaattisesti tarvittaessa myös ajon aikana. Maskipeittoa käyttämällä lämmittimen käyntitarve saadaan minimoitua. Kun lämmitin ei käy, se ei myöskään kuluta tarpeettomasti polttoainetta.

Moottori jäähtyy hitaammin

Moottorin sammuttamisen jälkeen asianmukaisella maskipeitteellä eristetty moottoritila pitää lämmön paremmin. 

Näin esimerkiksi kauppareissun jälkeen paluumatkalle saatetaan päästä lämpimällä tai haalealla moottorilla kylmän sijaan. Kyseessä on pieni asia, mutta silläkin on turvallisuus-, mukavuus-, ympäristö- ja taloudellisuusvaikutuksia.

LUE MYÖS: 60 asteen lämpötilaero on kova paikka myös autollesi – näin pistät sen talvikuntoon ja vältyt monelta harmilta

Moottoritila pysyy puhtaampana

Suomen talvessa lentävät vuorotellen kura ja lumi. Maskipeitto estää tehokkaasti molempia pääsemästä moottoritilaan. Näin moottoritila ja siellä olevat liittimet ja tunnistimet säilyvät puhtaampina. 

Sähköosiin päässyt suolakura on omiaan edesauttamaan korroosiota ja hapettumista, jotka puolestaan poikivat kontaktihäiriöitä ja saattavat näin vaikuttaa eri järjestelmien toimintaan – ennemmin tai myöhemmin.

Syyläri säästyy kiveniskuilta

Kaduille levitetty hiekoitussepeli tarttuu talvirenkaiden lamelleihin. Erityisesti kiihdytettäessä hieman voimakkaammin tai tehtäessä nopeita ohjausliikkeitä on enemmän kuin todennäköistä, että lamelleihin tarttunut kivi sinkoutuu takana ajavan syyläriin. Maskipeite vähentääkin syylärin vahingoittumisriskiä tuntuvasti.

Myös muut jäätymisongelmat vähenevät

Koska maskipeitto estää hyistä ajoviimaa pääsemästä moottoritilaan, vältytään varmemmin myös muunlaisilta suorilta ja epäsuorilta jäätymisongelmilta. 

Pahimmassa tapauksessa moottorin vaurioitumisen aiheuttava huohotinputken jäätyminen saattaa tietyissä automalleissa olla vältettävissä maskipeittoa käyttämällä. Osa autonvalmistajista jopa edellyttää maskipeiton käyttöä lämpötilan laskiessa tietyn pakkaslukeman alle. Erästä uutta autoa ostaessani jouduin allekirjoittamaan lomakkeen, jossa vakuutin, että minulle on kerrottu, että maskipeittoa on tietyissä pakkaslukemissa käytettävä.

LUE MYÖS: Älä anna kovien pakkasten yllättää sinua tai autoasi – näillä vinkeillä pääsette molemmat perille

Valitse omaan autoosi sopiva malli

Suosittelen unohtamaan entisaikojen pahviviritykset ja panostamaan laadukkaaseen, kyseiseen automerkkiin ja -malliin suunniteltuun, maskipeittoon.  

Tämän päivän autoissa on valtavasti erilaisia tutka-, kamera- ja tunnistinjärjestelmiä, joiden olemassaolo on huomioitava maskipeittoa ostettaessa ja asennettaessa. Myös saman automallin eri varusteversioihin saattavat olla omanlaisensa maskipeitteet, jos paremmin varustellussa mallissa on esimerkiksi maskiin upotettu etututka, jota alhaisemmassa varustetasossa ei ole. Ostajan on syytä olla tarkkana.

Hyvä nyrkkisääntö on, että maskipeite tai -peitteet (joissakin autoissa kaksi- tai jopa kolmiosainen) kannattaa asentaa paikoilleen talvirengaskauden alkaessa ja poistaa sen päättyessä.

Onko maskipeitosta jotain haittaa?

Maskipeittoja on monenlaisia. Pikakiinnitteiset, pehmeät solumuovista valmistetut eivät pysy paikoillaan esimerkiksi konepesussa: Solumuovinen maskipeitto repeää helposti, jolloin sen koukuilla varustetut kiinnikkeet saattavat irrota ja aiheuttaa vaurioita auton maalipintaan lähtiessään liikkeelle pesuharjojen mukana. Tällainen peite tai tällaiset peitteet onkin syytä poistaa ennen pesuun ajoa.

Sen sijaan kovasta muovista valmistetut, tukevammat, maskipeitteet pysyvät todennäköisemmin kiinni myös konepesussa. Jokaisen autonkäyttäjän on kuitenkin arvioitava juuri oman autonsa maskipeitteen tai -peitteiden pysyvyys tapauskohtaisesti ennen pesuun ajoa.

LUE MYÖS: Onko nelivedosta mitään todellista apua liukkaalla kelillä?

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot