Jos Teslan katto vaihtaa väriään oranssiksi, ei ole syytä huolestua.
Esimerkiksi Tesla Model X:n ja Model 3:n lasinen katto koostuu kahdesta paneelista, joissa on muiden valmistajien tapaan UV-säteitä blokkaava pinnoite. Sen tarkoituksena on luonnollisesti estää matkustajia saamasta liikaa aurinkoa ja palamasta.
Lasikattoinen auto myös kuumenee nopeammin, jolloin ilmastoinnin on työskenteltävä kovemmin – ja silloin taas rokotetaan sähköauton toimintamatkaa.
Tesla käyttää autojensa lasikatoissa monista muista autovalmistajista poikkeavaa pinnoitetta, jotta langattomat signaalit häiriintyisivät mahdollisimman vähän.
Lue myös: Tunnetut suomalaiset uhkaavat myydä Teslansa – "Kuka sen ostaisi?"
Tämä pinnoite kuitenkin paljastuu, kun auton katolla on riittävän tiheästi pieniä vesipisaroita – esimerkiksi aamukasteesta johtuen. Pisarat taittavat oikeissa olosuhteissa valoa juuri tavalla, joka paljastaa lasissa olevan pinnoitteen.
Efektin kerrotaan olevan Model 3:ssa huomattavasti vahvempi kuin Model X:ssä.
Vastaavanlaisen ilmiön kerrotaan löytyvän myös Rolls-Royceissa, joidenkin S-sarjan Mercedes-Benzeissä sekä hävittäjissä käytetyistä laseista.
Katso video hämmästyttävältä näyttävästä katosta Tesla-guru Bjørn Nylandin YouTube-videolta.
Lue myös: Jenkkivalmistaja piti 740 000 auton takaisinkutsua turhana – keksi ongelmaan niin laiskan korjauksen, että sitä on vaikea uskoa todeksi
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran syksyllä 2018.
Lähde: Jalopnik