Sähköautoporkkana vietiin, mutta keppejä kyllä riittää – autoalan Tero Kallion pelkona polttoaineiden kallistuminen

5:02img
Liikenteen sähköistymistä voi kiihdyttää joko kepillä tai porkkanalla, mutta autoala ei ilahtunut, kun porkkanana toiminut hankintatuki lensi juuri roskiin.
Julkaistu 16.11.2022 17:16(Päivitetty 22.11.2022 16:35)

Ville Järveläinen

Liikenteen sähköistyminen on ollut hyvässä vauhdissa ja sähköautojen kysyntä nousussa, mutta päätös hankintatukien lopettamisesta tuli autoalan mukaan huonoon saumaan. Asiantuntijan mukaan hankintatuki on ollut tehokas porkkana, mutta pelkää, että tavalliselle autoilijalle tarjotaan seuraavaksi lähinnä keppiä.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa, millaista myrkkyä sähköautojen hankintatuen poistaminen voi olla liikenteen sähköistymiselle.

Vaikka Ruotsikin teki juuri päätöksen sähköautotuen poistamisesta, ei meidän tilannettamme tule Kallion mukaan verrata Ruotsiin.

Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä

Linnan juhlat 2024 koko tiimi

Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.

Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.

Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. 

 

– Massiivisen itsepetoksen paikka, Kallio sanoo.

Lue myös: Sähköautojen kysynnässä tapahtunut iso käänne: "Noin puolittunut siitä mitä se oli"

Suomessa täyssähköautoja on kaikista uusista autoista 16–17 prosenttia. Ruotsissa liikenteen sähköistyminen on jo pidemmällä, sillä uusista autoista jo noin 40 prosenttia kulkee pelkällä sähköllä.

– Nyt varmaan Ruotsissa tullaan alas, kun se [hankintatuki] toppasi kuin seinään, Kallio sanoo.

Liikenteen sähköistymisen nopeuttamiseksi voi käyttää sekä porkkanaa että keppiä. Nyt se kaikkein isoin porkkana on Suomessa Kallion mukaan viety, eikä hän näe, että muut porkkanat toimisivat yhtä hyvin kuin suora rahallinen tuki.

– Siellä keppipuolella on keinoja, Kallio sanoo viitaten hallituksen työkalupakkiin.

– Nostetaan sitä polttoaineen hintaa oikein rajusti kolmeen euroon, hän täräyttää yhtenä esimerkkinä, vaikkakin hän itse toivoo, ettei näin kävisi.

Muita hallituksen pakissa olevia keppejä ovat Kallion mukaan muun muassa jakeluvelvoitteen jyrkkä korottaminen sekä kansallinen päästökauppa, jotka niin ikään johtaisivat polttoainekustannusten nousuun. Kaikilla ei kuitenkaan ole tämänkään jälkeen varaa vaihtaa sähköautoon, vaikka bensan ja dieselin hinta kallistuisikin.

– Tämä hallitus voi tässä vielä kerran katsoa peiliin, että mitä tuli tehtyä ja mitkä on ne prioriteetit, Kallio tuhahtaa.

Kallion mukaan sähköautojen kysyntä on romahtanut syksyn aikana. Mitä Suomessa pitäisi tehdä, jotta sähköautojen kysyntä saataisiin takaisin nousuun? Millaisen "aikapommin" nykyinen hallitus jättää seuraavalle? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Artikkelia muokattu 21.11. klo 12.30: Täsmennetty jutussa ja otsikossa, että Kallio on huolissaan polttoaineen hinnannoususta, ei ehdota sitä.

22.11. klo 16.35: Lisätty Kallion pelko otsikkoon.

Kallion koko haastattelun voit katsoa alta.

11:26img

Sähköauton hankintatuki loppuu – asiantuntija arvioi, vaikuttaako se sähköautojen kysyntään.

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot