Sähköautojen hankintatuen lopettaminen "hätiköidyn johtopäätöksen" tulos? Näin paljon rahaa tukiin on pumpattu

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Uuden sähköauton hankintaan on Suomessa myönnetty valtion tukea vuodesta 2018 alkaen. Hankintatuen oli määrä jatkua maaliskuuhun 2023 asti, mutta budjetoidut tukirahat käytettiin loppuun jo alkusyksystä, eikä lisää ole tulossa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi ministeriön tiedotteessa syyskuussa, että siirtymä sähköiseen liikenteeseen on paljon nopeampaa kuin ennustettiin.

– Nyt kysyntä on jo ylittänyt tarjonnan, joten hankintatuki on täyttänyt tehtävänsä muutoksen vauhdittajana, Harakka totesi.

"Hätiköity johtopäätös"

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa autoalan näkemyksen hankintatukien poistamiseen.

Kallion mukaan niin mediassa kuin päättäjienkin keskuudessa on ollut puhetta siitä, että kaikki sähköautot, joita Suomeen saadaan, menevät kaupaksi ilman tukeakin. Tämä ei kuitenkaan Kallion mukaan tarkoita, että tuki olisi turha. 

– Ehkä vähän hätiköity johtopäätös tuon hankintatuen tarpeesta, Kallio harmittelee.

Kallio on puhunut julkisuudessa monesti 2 000 euron hankintatuen riittämättömyydestä ja toivonut tukeen korotuksia.

– Tämä on ollut kannustimena hieman marginaalinen ja riittämätön, mutta sitten taas toisaalta on se tyhjää parempi ollut monelle, hän sanoo.

Mitä autoalalla ajatellaan tukien poistumisesta? Kuinka monta miljoonaa valtio on käyttänyt sähköautojen hankintatukiin vuosien saatossa? Olisiko sähköautoboomi voinut jäädä kokonaan syntymättä, jos hankintatukia ei olisi myönnetty lainkaan? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Kallion koko haastattelun voit katsoa alta.

Lue myös:

    Uusimmat