118 on Suomen vanhin numerotiedustelu, ja siihen soitetaan edelleen runsaasti.
Hätänumero 112. Numeropalvelu 118. Nämä tarrat koristivat monia lankapuhelimia 1990-luvulla.
Vaikka ajat ovat muuttuneet, monille ysärilapsille tuttu numerotiedustelu 118 on edelleen käytössä, kertoo 020202 tiedotteessaan.
Kuka keksi numeron 118?
Vuonna 1947 laki määräsi, että puhelinoperaattorien on Suomessa tarjottava asiakkailleen numeropalvelua. Puhelinyhtiöt tarttuivat toimeen, minkä lisäksi numeropalvelua tehtiin myös Posti- ja telelaitoksella.
Tehtävänä oli muun muassa välittää ARP- eli autoradiopuheluita. Tekniikka oli nykymetodiin verrattuna hyvin erilainen.
– Käytännössä se meni sillä tavalla, että asiakas kertoi numeron, johon halusi soittaa, ja sitten keskuksesta yhdistettiin. Fyysinen piuha laitettiin ulossoittoreikään, jolloin asiakas pääsi soittamaan haluamaansa numeroon, kertoo numerossa 118 vuosia töitä tehnyt asiakaspalvelija Sirkku tiedotteessa.
ARP-puheluiden lisäksi välitettiin esimerkiksi saaristo- ja erämaapuheluita. Muitakin töitä oli: työntekijät esimerkiksi lukivat merisäätä nauhalle ja tilasivat takseja. Myös teleasemille tulevia hälytyksiä hoidettiin.
Aluksi numeropalvelut olivat aluekohtaisia. Jos helsinkiläinen halusi saada esimerkiksi tamperelaisen puhelinnumeron, piti hänen soittaa kaukonumeropalveluun, jonka numero oli tuolloin 020.
Sihteeri osasi paikkakuntalaisten numerot ulkoa
Oli tavallista, että pienempien puhelinyhtiöiden numerotiedustelua hoiti yksittäinen sihteeri, joka saattoi osata ison osan paikkakuntalaisten numeroista ulkoa. Numeropalvelu ei siis ollut prioriteetti, vaan sitä tehtiin, kun muilta tehtäviltä ehdittiin.
Lue myös: Minkä soittoäänen sinä valitsit vanhaan Nokian puhelimeesi? Tämä video on käsittämätön nostalgiatrippi – kuuntele vaikka
118 syntyi 1990-luvulla
Numeropalvelukin mullistui, kun tultiin 1990-luvulle. Yhtäkkiä numeroita ei tarvinnut enää etsiä puhelinluetteloista. Pian saatiin käyttöön ensimmäiset matkapuhelimet, joiden avulla oli mahdollista yhdistää puhelu suoraan sinne, mihin asiakas oli soittamassa. Jaottelu alueiden mukaan päättyi: kaikki numerotiedot tulivat operaattoreiden yhteiseen tietokantaan.
Numeropalveluun alettiin panostaa.
1990-luvulla suuntanumerouudistuksen myötä luovuttiin suuresta määrästä pieniä verkkoyhtiöitä. Suomi jaettiin samalla telealueisiin. Esimerkiksi Helsingin suuntanumero 90 muuttui tuolloin muotoon 09.
Tällöin päätettiin perustaa uusi numero, joka kaikkien operaattoreiden tuli tarjota asiakkailleen. Tuo numero oli 118.
– Muistaakseni, kun 118 perustettiin, niin sen kunniaksi järjestettiin ihan juhlat Helsingissä, kertoo 020202 Palvelut Oy:llä 40 vuotta työskennellyt Satu.
Muutoksen myötä pienemmät puhelinyhtiöt ryhtyivät ulkoistamaan numeropalvelua isommille toimijoille. Nykyisin 118-palvelun tarjoajia on periaatteessa enää kaksi, ja riippuu täysin operaattorista, mille palveluntarjoajalle puhelu suuntautuu.
Palvelunumeroita riittämiin
Ysärillä toimi toki paljon muitakin puhelinpalveluita. Kukapa voisi unohtaa esimerkiksi 1990-luvun lopulla toimineen Omo-infon, pesuainevalmistajan palvelunumeron, josta sai apua pyykkipulmiinsa? Numeroa mainostettiin sloganilla "Omo-info, kuinka voin auttaa?", muistelee Nuoruusdisko.
Neiti Aika sen sijaan on yleinen nimitys palvelunumerolle, johon soittamalla saa tiedon meneillään olevasta päivämäärästä sekä kellonajasta. Selvitimme vuonna 2016, mitä Neiti Ajalle kuuluu.
Lue myös: Tämän keskustelulinjan 1980-luvulla eläneet muistavat – 059 oli suoranainen hitti: "Kaikilta, jotka soittivat, kysyttiin aina sama asia"
Lue myös: Muistatko Pahkasian? Markku teki rakastettua huumorilehteä 25 vuoden ajan: "Alkupään jutuissahan ei juuri mitään hauskaa ollut"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Katso myös: Pahkasika, Noidan käsikirja, Myrkky, Suomen MAD – mitä näistä sinä luit?
4:01
Lähteet: 020202 Palvelut Oy:n tiedote, Nuoruusdisko