Korkeakouluille on räätälöity uusi työkalu, jonka avulla ylioppilaskirjoitusten arvosanoja on tarkoitus pisteyttää. Pisteytyksessä nykyisiä arvosanoja, kuten L, M tai vaikkapa B muutetaan pisteiksi.
Helsingin yliopiston koordinoiman opiskelijavalintojen kehittämishankkeen tämänhetkisen ehdotuksen mukaan matematiikan L:stä saisi enemmän pisteitä kuin esimerkiksi reaaliaineen L:stä. Aiheesta keskusteltiin MTV:n Huomenta Suomessa.
Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Pietu Heiskanen pitää uudistusta päällisin puolin hyvänä.
– Kyllä tässä hyvä ajatus on taustalla, koska näissä on tarkoituksena yhdenmukaistaa sitä järjestelmää, joilla ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haetaan. Opiskelijoillekin on etu, että korkeakouluissa on olemassa selkeitä painotuksia, koska on myös olemassa erilaisia aloja, joissa painotetaan erilaisia reaalikokeita, perustelee Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Pietu Heiskanen.
Kehittämishankkeen ehdotuksessa matematiikasta ja äidinkielestä saisi enemmän pisteitä kuin muista oppiaineista. Mallissa nähdään myös ongelmia.
– Siinä on ensinnäkin se ongelma, että jos haluaa lähteä opiskelemaan yliopistoon vaikkapa saksan kieltä, niin pisteytyskriteerien nojalla on järkevämpää opiskella pitkää matematiikkaa ja panostaa siihen kuin itse saksan kieleen, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettaja Vesa Korkkula huomauttaa ja jatkaa, että suurin ongelma koskee kuitenkin lukioiden sisäistä ohjausvaikutusta.
– Malli sanoo suoraan, että tietyt aineet ovat tärkeämpiä kuin toiset. Tämä yksipuolistaa lukiota ja vaarantaa lukion yleissivistävän tehtävän, Korkkula sanoo.
Helsingin yliopiston vararehtori on puolustanut mallia sillä, että pitkän matematiikan vaatima työmäärä lukiossa on huomattavasti suurempi kuin monen muun aineen. Tämän takia pisteytys on erilainen suhteessa esimerkiksi reaaliaineeseen.
– Ymmärrän tämän näkökulman. Matematiikan taitoja myös monet korkeakoulut odottavat opiskelijoiltaan. Silloin on myöskin opiskelijan näkökulmasta loogista, että hän tietää, millaista osaamista siellä korkeakoulussa tarvitaan ja odotetaan. En minäkään kuitenkaan lähtisi siihen, että tiettyjä oppiaineita nostetaan tiettyjen oppiaineiden kustannuksella, Heiskanen sanoo.
Aiheesta tarkemmin MTV:n Huomenta Suomessa.
Juttua korjattu otsikosta, ingressistä ja leipätekstistä 21.11. klo 22.45. Kyseessä ei ollut ministeriön ehdotus, vaan Helsingin yliopiston koordinoiman opiskelijavalintojen kehittämishankkeen ehdotus. Ministeriö ei ole puolustanut mallia eikä ottanut siihen kantaa. Yliopistot vastaavat mallin suunnittelusta ja käyttöön ottamisesta autonomiansa puitteissa. Pisteytystyökalua ei ole räätälöity lukioille, kuten ingressissä ja videolla mainitaan. Työkalu on räätälöity korkeakoulujen käyttöön.