Tiesitkö, että jopa kehittyneet bensiinimoottorit tuhlaavat noin 20 prosenttia käyttämästään polttoaineesta?
Erityisesti suurilla pyörintänopeuksilla ajettaessa osa bensiinistä kuluu jäähdytykseen eikä tehon tuottamiseen.
Boschin kehittämä vesiruiskutusjärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia erityisesti nopeasti kiihdytettäessä tai moottoritiellä ajettaessa.
– Vesiruiskutusjärjestelmämme osoittaa, että polttomoottorilla on yhä joitain kortteja hihassaan, sanoo Bosch-johtaja Rolf Bulander.
Teknologia on kehitetty erityisesti kolme- ja nelisylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, jollaisilla keskikokoiset autot on useimmiten varustettu.
Lisää tukea turboahdetulle moottorille
Polttoainetalouden parantamisen lisäksi uusi innovaatio voi tehdä autoista tehokkaampia. "Vesiruiskutus voi antaa lisätukea turboahdetulle moottorille", sanoo Stefan Seiberth, Boschin Gasoline Systems -toimialan johtaja. Suurempi sytytysennakko tarkoittaa, että moottoria käytetään entistä tehokkaammin. Siten insinöörit voivat saada lisätehoa irti jopa tehokkaiden urheiluautojen moottorista.
Moottorin ylikuumenemisen estämiseksi nykyautojen bensiinimoottoriin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Vesiruiskutusteknologian kehittäneet Boschin insinöörit ovat hyödyntäneet samaa periaatetta. Uudessa teknologiassa imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti. Samasta syystä vettä tarvitaan vain vähän – muutama sata millilitraa jokaista sataa ajokilometriä kohden. Siten ruiskutusjärjestelmään liitettyä kompaktia, tislatulla vedellä täytettävää vesisäiliötä ei tarvitse täyttää kuin korkeintaan muutaman tuhannen kilometrin välein. Vesisäiliön tyhjenemisestäkään ei tarvitse huolestua: moottori toimii ongelmitta, vaikkakaan vesiruiskutusjärjestelmä ei ole vähentämässä polttoaineen kulutusta eikä lisäämässä auton vääntömomenttia.
Kysymyksiä ja vastauksia
Onko tekniikka jo tuotannossa?
– BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa innovatiivinen ja uraauurtava vesiruiskutusjärjestelmä esitellään. Turboahdettu kuusisylinterinen moottori yltää parempaan suorituskykyyn ja kulutukseen jopa täydellä kuormalla. Bosch toimittaa auton vesiruiskutusjärjestelmän.
Kuinka suuri on ajosyklin polttoainekulutus?
– Laboratoriotesteissä vesiruiskutuksen avulla on mahdollista säästää jopa neljä prosenttia polttoainetta. Todellisissa ajo-olosuhteissa voidaan päästä vieläkin parempiin tuloksiin: polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 13 prosenttia kiihdytettäessä nopeasti tai moottoritiellä ajettaessa.
Eikö veden ruiskutus aiheuta moottorin ruostumista?
– Ei. Palotilaan ei jää lainkaan vettä. Vesi haihtuu ennen polttoaineen palamista. Kaikki vesi poistuu ympäristöön pakokaasun kanssa.
Miten vesisäiliö täytetään?
– Vesiruiskutus vaatii vain pienen määrän vettä. Säiliö täytetään keskimäärin vain noin 3 000 kilometrin välein. Erillinen vesisäiliö tulee täyttää tislatulla vedellä.
Voiko säiliössä oleva vesi jäätyä?
– Vesi virtaa takaisin säiliöönsä moottorin pysähdyttyä ja voi siellä ollessaan jäätyä. Vesi sulaa, kun moottori jälleen käynnistetään.
Onko olemassa sellaista asiaa kuin veden suoraruiskutus?
– Bosch käyttää imusarjasuihkutusta, koska teknologialla on merkittäviä etuja ja se myös maksaa vähemmän. Näin järjestelmä soveltuu laajamittaiseen tuotantoon ja monille eri ajoneuvosegmenteille.
Lähde: Bosch
---
Melkoinen tapa ohittaa tällä kuljettajalla!
0:14