Voiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"

9:24img
Kuinka luopua bensan käyttämisestä vanhassa autossa? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.
Julkaistu 25.03.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kuinka kauan polttoaine (95E10) säilyy lataushybridissä sellaisena, että auto käynnistyy eikä vaurioidu vanhasta polttoaineesta? Onko olemassa jotain ainetta, jota polttoaineen sekaan voisi kaataa ja hidastaa vanhenemista?

Vastaus: Jos lataushybridillä ajetaan pelkästään sähköllä, saattaa sama bensiini seisoa tankissa hyvinkin pitkään. Polttoaineen vanhenemiseen liittyvät omat riskinsä, jotka autonkäyttäjän pitää toiminnallaan pyrkiä välttämään.

Lähdin selvittämään asiaa perehtymällä muutaman lataushybridin käyttöohjekirjaan.

Lue myös: Ammattimies varoittaa: Sähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatus

Osassa ei ollut mainittuna sanaakaan polttoaineen vanhenemisesta tai sen vaaroista – osassa (esim. Skodan PHEV-mallin käyttöohje) sen sijaan ohjeistus oli selkeä:

Jotta polttoainejärjestelmä toimii oikein, suosittelemme ajamaan bensiinisäiliön puolen vuoden välein niin tyhjäksi, että polttoaineen merkkivalo syttyy.

Samaisessa käyttöohjekirjassa otettiin kantaa myös mahdollisiin polttoaineen säilyvyyttä parantaviin lisäaineisiin:

Älä sekoita standardin EN 228 mukaiseen bensiiniin ylimääräisiä lisäaineita.

Ohjeet ovat käyttäjän kannalta varsin selkeät, eivätkä jätä tulkinnan varaa. Yhtä täsmällinen ohjeistus pitäisi olla kaikilla autonvalmistajilla. 

Näin St1 ja Neste vastaavat 

Koska kaikki autonvalmistajat eivät ota asiaan käyttöohjekirjassa selkeästi kantaa, tiedustelin sitä myös St1 Nordic Oy:n sekä Neste Oyj:n mediapalveluista. 

St1 Nordic Oy:ltä minulle välitettiin myynti- ja verkostojohtaja Juha Vannisen vastaus:

Lue myös: Hallitsetko tämän katoavaa kansanperinnettä olevan jarrutustavan? Ammattimies kertoo, kuinka toimia, jos auton ABS-jarrut putoavat pois pelistä

Tavallinen huoltoasemilla myytävä moottoribensiini on tarkoitettu käytettäväksi viimeistään muutaman kuukauden kuluessa tankkauksesta. 

Bensiinin seisoessa pitkään säiliöissä tapahtuu erilaisia hapettumisreaktioita, jolloin osa keveimmistä bensiinin komponenteista haihtuu pois. Tämä tarkoittaa sitä, että bensiinin kemiallinen rakenne muuttuu: bensiini alkaa vastata ominaisuuksiltaan moottoripetrolia, eikä sellaisen käyttö nykyaikaisessa moottorissa ole järin viisasta. 

Emme suosittele itse lisäämään polttoaineeseen mitään kemikaaleja säilyvyyden parantamiseksi.

Neste Oyj:n mediapalvelusta sain puolestani tällaisen vastauksen:

Hybridiautojen valmistajilla on heidän omiin tutkimuksiinsa ja polttoainejärjestelmiin perustuvat suositukset siitä, kuinka pitkään tankissa oleva polttoaine on käyttökelpoista. 

Vanhetessaan polttoaineesta haihtuu kevyempiä jakeita ja niillä on vaikutusta moottorin käynnistymiseen. Hybridiautoissa polttomoottorin käynnistymiseen on kiinnitetty erityistä huomiota ja siten tuolla haihtumisella on pienempi merkitys kuin perinteisissä moottoreissa. Polttoaine ei tankissa vanhetessaan muodosta moottoria vaurioittavia yhdisteitä. Vaurioita haihtumisesta tai muusta vanhenemisesta ei synny. 

Neste on omassa polttoainekehityksessään testannut säilyvyyttä myös hybridiautoissa. Polttoaineen säilyvyyteen vaikuttaa polttoaineen laadun lisäksi se, minkälaisissa olosuhteissa autoa tai polttoainetta säilytetään ja minkälainen polttoainejärjestelmä autossa on. Tämän vuoksi tarkkaa säilymisaikaa on vaikea määrittää. 

Suomessa myytävät polttoaineet on valmistettu vaativien laatustandardien mukaisesti ja polttoaineet on lisäaineistettu jo jalostamolla parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän vuoksi muille lisäaineille ei ole tarvetta.

Lue myös: Näin pitkäksi aikaa stop-merkille pitäisi pysähtyä

Käyttöolosuhteet vaikuttavat

Jos autoa käytetään erityisen kylmissä olosuhteissa tai ilman lämpötila vaihtelee runsaasti, kertyy polttoaineen sekaan kosteutta. Mikäli tankissa on tällöin vain vähän polttoainetta, voi kosteuden osuus olla merkittävä. Vaikka etanolia sisältävät bensiinit sietävät hyvin normaaleista olosuhteista johtuvaa kosteutta, saattaa siitä aiheutua muita ongelmia. 

Mikäli lämpötila puolestaan on erityisen korkea tai polttoaine seisoo pitkään, osa polttoaineen komponenteista haihtuu herkemmin ja polttoaineen höyrypaine laskee. Tämä saattaa aiheuttaa käynnistymisongelmia. Myös sillä, onko tankkiin jäänyt höyrypaineeltaan kesä- vai talvilaatuista bensiiniä saattaa olla vaikutusta polttoaineen säilyvyyteen tai käyttöön vastakkaisissa olosuhteissa.

Jos polttomoottoria ei käytetä pitkiin aikoihin tai sitä ei käytetä lämpimäksi, saattaa käynnistyvyysongelmien lisäksi edessä olla korroosiota sekä muita vaurioita polttoaineen kanssa tekemisissä olevissa komponenteissa. Myös moottoriöljy laimenee, kun sen sekaan pääsee bensiiniä ja kosteutta. 

Yhteenveto

Ongelmien välttämiseksi suosittelen noudattamaan käyttöohjekirjassa annettuja ohjeita – tai jos niitä ei ole – pelaamaan varman päälle ja ajamaan bensatankin vähintään pari-kolme kertaa vuodessa tasoon, jossa polttoaineen merkkivalo syttyy. 

Tämän jälkeen tankki täytetään tuoreella, huoltoaseman mittarista saatavalla polttoaineella, johon en lähtisi itse sekoittamaan enää mitään ylimääräisiä lisäaineita. 

Olennaista on myös pitää mielessä, että lataushybridin polttomoottori kannattaa aika-ajoin ajaa kunnolla lämpimäksi muistakin syistä kuin bensiinin säilymisen kannalta.

Lue myös: Onko uusista liikennemerkeistä ollut hyötyä? – "Niitä en ole nähnyt käytettävän missään"

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot