Paalupaikalta Sakhirin GP:hen startannut Valtteri Bottas menetti kärkipaikan jo ensimmäiseen mutkaan tultaessa, eikä hän pystynyt kilpailun alussa vastaamaan Mercedes-tallikaverinsa George Russellin vauhtiin.
LUE MYÖS: Kuva Sakhirin GP:n kulissien takaa huvittaa – Mercedeksen surkea päivä jatkui kisan päätyttyäkin
LUE MYÖS: F1-maailma häkeltyi George Russellin näytöksestä – ”Pystyttekö kuvittelemaan Bottaksen tekevän niin?”
Toisesta ruudusta startannut Russell liikahti lähtövalojen sammuttua Bottasta räväkämmin ja nousi ykkösmutkassa sisemmän ajolinjan turvin kilpailun kärkeen. Kolmosruudun Max Verstappen kävi ykkösmutkan ulostulossa Bottaksen rinnalla, mutta suomalainen onnistui pitämään kakkossijansa, vaikka oli menettää autonsa hallinnan kakkosmutkassa.
– Startissa ensimmäiset hetket menivät ihan hyvin. Sitten yhtäkkiä pyörät alkoivat sutia toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Saattoi olla vääntöpiikki tai jotain. Jouduin ottamaan vaihteen alaspäin, ja menetin momentumin. Se oli valitettavaa. Pitää käydä tilanne vielä läpi, Bottas sanoi kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.
– Toisessa mutkassa olin likaisessa ilmassa, ja siinä oli myötätuulta. En osaa sanoa enempää.
Bottas putosi ensimmäisellä stintillä noin kolmen sekunnin päähän Russellista.
– Siinä oli paljon aliohjausta. Minulla oli vaikeuksia auton etupään kanssa mutkissa 4, 7 ja 8. Oli myös vaikea päästä lähelle edellä ajavaa. Tällä radalla oli itse asiassa aika vaikea seurata. Kun pääsi kolmen sekunnin sisään, auto alkoi mennä sivuluisuun. Kovalla renkaalla oli helpompaa.
Russell haki kovat renkaat alle kierroksella 45, Bottas kierroksella 49. Varikkokäyntien jälkeen Russellin johtomarginaali oli kasvanut kolmesta sekunnista reiluun kahdeksaan sekuntiin. Seuraavien kymmenen kierroksen aikana Bottas nipisti tuon eron 4,7 sekuntiin.
– Tiesin, että ensimmäisellä stintillä, keskikovalla renkaalla, sijoitus radalla olisi tärkeä. Oli valitettavaa, että menetin sen. Toisella stintillä tavoitin häntä melko hyvällä tahdilla. Tiesin, että kaikki oli auki ja todennäköisesti saisimme vielä tiukan taistelun. George ajoi virheettömästi, mutta ei siinä ollut mitään odottamatonta. Tiesin, että kovilla renkailla ajetun stintin lopulla kaikki olisi vielä mahdollista.
Suunnitelmat menivät uusiksi, kun Williamsin Jack Aitken lipsautti autonsa lähtösuoran alussa seinään, ja hänen etusiipensä jäi vaaralliseen paikkaan. Radalle tuli turva-auto, ja Mercedes päätti ottaa kuljettajansa varmuuden vuoksi uudelleen sisään kierroksella 62.
Tuplastoppi epäonnistui katastrofaalisella tavalla.
– On vaikea selittää sitä tunnetta, kun lähtee varikolta samoilla renkailla, joilla ajoi sinne, ja menettää sijoja. Iso virhe tallilta, mutta se analysoidaan ja siitä opitaan. Se oli painajainen, kun olin uusintalähdössä vanhoilla kovilla renkailla, jotka olivat vieläpä menettäneet lämpöä varikkokäynnillä. Muilla oli tuoreet keskikovat, joten olin helppo saalis. Se oli painajaismainen tilanne.
– Kilpailu ei ollut ohi, kun varikkomoka tapahtui. Se muutti kaiken. Pystyin ajamaan ensimmäisellä stintillä vähän Georgea pidempään, ja tämä olisi tarjonnut minulle mahdollisuuden kovalla renkaalla. Vauhtini kovalla renkaalla oli hyvää, tavoitin häntä. Ensimmäisellä stintillä en päässyt auton tasapaino-ongelmien ja likaisen ilman takia lähemmäksi. Kovien renkaiden kanssa olin luottavainen siltä pohjalta, mitä olin nähnyt harjoituksissa; auto tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta tasapainon puolesta.
Bottas oli maalissa sijalla 8, Russell sijalla 9. Nuori britti olisi taistellut Mercedeksen varikkomokasta huolimatta voitosta, sillä hän sai alleen huomattavasti Bottaksen renkaita tuoreemmat ja pykälää pehmeämmät renkaat. Rengasrikko pakotti kuitenkin Russellin vielä neljännelle varikkokäynnille.
Kilpailun jälkeen on puhuttu paljon siitä, miten huonolta Russell sai Bottaksen näyttämään, kun oli lyödä kokeneen suomalaisen heti ensimmäisessä Mercedes-kilpailussaan ja napata tämän lisäksi vielä voiton.
Bottas ei ollut huolissaan maineensa puolesta.
– Nyt kun sitä miettii, niin jos ei tiedä asioista, saatoin näyttää pelleltä. Se ei tietenkään ole kiva juttu, ja kisani oli siltä osin aika huono. Ihmisten on helppo sanoa, että uusi kuljettaja tulee sisään ja voittaa sellaisen kuljettajan, joka on ollut tallissa jo muutaman vuoden. Mutta ne, jotka tietävät asioista, tietävät, mikä suorituskyky oli ja minkälainen lopputulos olisi voinut olla. Ei tämä tokikaan ihanteellinen tilanne ole.