Toyotan tallipäällikölle Jari-Matti Latvala pitää rallin MM-sarjan kisaviikonloppujen huoltoihin suunniteltuja uudistuksia Kansainvälisen autoliiton FIA:n suunnitelmista positiivisimpina.
FIA:n alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto esitteli keskiviikkona suunnitelmansa muutoksista, jotka astuvat rallin MM-sarjassa asteittain voimaan vuoteen 2027 mennessä.
Lista piti sisällään mullistavia teknisiä muutoksia, joista Latvala ei uskonut autotehtaiden olevan innoissaan, mutta joukkoon mahtui myös varsin lupaavia urheilullisia uudistuksia.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"
Jatkossa MM-kalenteriin on tulossa aiempaa enemmän toisistaan poikkeavia osakilpailuita, kun järjestäjät saavat vapauksia reittien, päiväohjelman ja erikoiskokeiden suunnittelussa. Osa kisoista voi olla lyhyempiä, sprinttiluonteisia kisoja, osa pidempiä kestävyyskisoja.
Samalla tallien kuluja pyritään pienentämään rajoittamalla paikan päälle matkaavan henkilökunnan määrää. Huoltoparkit tehdään tiimeille valmiiksi järjestäjän toimesta, ja talleilla on mahdollisuus kuljettaa varaosia siirtymätaipaleille etähuoltoja varten.
– Urheilupuolella (positiivista on) esimerkiksi se, että huoltoja tultaisiin muuttamaan; pienempi huoltoparkki, vähemmän ihmisiä huoltoon ja avataan mahdollisuutta tehdä huoltoja muuallakin, kommentoi Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala MTV Urheilulle.
– Ja se, että promootiopuolelle tulee ryhmä, joka lähtee FIAn puolelta tekemään yhteistyötä rallin promoottorin kanssa. Ne olivat sellaisia asioita, mistä on keskusteltu, ja nyt niihin saatiin päätöksiä aikaan, Latvala sanoo.
Osa muutoksia tulee voimaan nopeallakin aikataululla. Rally1-autojen hybridiyksiköistä on määrä luopua jo kuluvan kauden jälkeen. Osa teknisistä ja urheilullisista uudistuksista tulevat voimaan vuonna 2026 – vuotta ennen autojen täydellisempää sukupolvenvaihdosta vuonna 2027.
– Se, että päätöksiä saadaan aikaan, on hyvä, koska se antaa mahdollisuuden valmistautua vuoteen 2027. Isoin ongelma on ollut se, että ei ole ollut päätöksiä. Nyt niitä saatiin, mutta nyt niitä täytyy pystyä vielä vähän säätämään. Ihan tuollaisena niitä ei voi ihan kaikkia ottaa käyttöön, Latvala huomauttaa.