MM-rallin mestarisuosikilta lohkaistiin iso siivu tuntuvasta edusta – yllättävä reaktio: "He ovat tehneet hyvää työtä"

MM-titteli katkolla, Thierry Neuvillea ei jännitä – ainakaan vielä: "Se voi tulla" 2:03

Hyundain Thierry Neuville pääsee Keski-Euroopan MM-ralliissa liikkeelle parhaalta lähtöpaikalta, ensimmäisenä, mutta asetelma ei ole hänen kannaltaan niin hyvä kuin se voisi olla – kiitos kisajärjestäjien.

Uransa ensimmäisestä MM-tittelistä taistelevalla Neuvillella on kauden toiseksi viimeisen osakilpailun alkaessa hyvin pullat uunissa. Tallikaveri Ott Tänak on 29 pisteen päässä, Toyota-kuljettajista Sébastien Ogieriin eroa on jo 41 ja Elfyn Evansiin 46 pistettä.

Näistä lähtökohdista Neuville on jo selkeä suosikki mestariksi, kun jaossa on enää 60 pistettä.

Kauden kaksi viimeistä MM-rallia ajetaan vieläpä Neuvillen suosikkialustalla asfaltilla, ja hänellä on niissä molemmissa lähtöpaikkaetu puolellaan. Jos ensimmäisenä ajaminen on sorakisoissa lähtökohtaisesti haitta, asfaltilla siitä saa tuntuvaa etua, kun pääsee ainoana kuljettajana puhtaalle asfaltille.

Kisajärjestäjien päätöksen vuoksi Neuville ei tosin pääse sotkemaan asfalttia aivan niin paljon kuin hän ehkä olisi itse halunnut.

– Tänä vuonna voi leikata paljon vähemmän kuin viime vuonna. He (kisajärjestäjät) ovat asettaneet paljon leikkausesteitä. He ovat tehneet hyvää työtä, sillä näin tie pysyy nautinnollisempana toiselle ajokerralle, Neuville sanoi MTV Urheilulle.

Aivan joka paikkaan esteitä ei kuitenkaan ole riittänyt.

Aion ehdottomasti leikata niissä paikoissa, joissa voin leikata, ja tehdä tiestä vähän likaisemman. Olosuhteet ovat kuivat, ja niiden pitäisi pysyäkin melko kuivina. Ei tästä ehkä niin vaikeaa tule kuin viime vuonna.

Tänakin mukaan juuri perjantain pätkät ovat niitä, joissa tielle nouseva lika voi aiheuttaa ongelmia, varsinkin metsäisillä osuuksilla.

– Tshekin-pätkät ovat vaativampia pidon vaihteluiden ja lian puolesta. Se on vaativampaa autollekin. Lauantai ja sunnuntai ovat ajettavampia ja puhtaampia, ja niissä on parempi pito. Perjantaina tarvitsee anteeksiantavamman auton.

Evansin mukaan perjantain erikoiskokeet ovat myös "teknisempiä, pomppuisempia ja aaltoilevampia" kuin lauantain ja sunnuntain pätkät Itävallassa ja Saksassa.

Lue myös:

    Uusimmat