MM-rallissa kuohuu: Esapekka Lappi sai tarjouksen Hyundailta

Vaikka rallin MM-sarjan kaikki kolme maailmanmestaruutta ovat jo ratkenneet, loppuvuodesta on luvassa äärimmäisen mielenkiintoinen. Ott Tänakin lähtö Hyundailta vuoden etuajassa löi kuljettajapalapelin täysin uuteen uskoon ja avasi muun muassa Esapekka Lapille täysin uuden mahdollisuuden. MTV Urheilun tietojen mukaan Hyundai on tarjonnut Lapille työpaikkaa ensi kaudeksi.

Ajotaitoihinsa nähden Lappi on joutunut viime vuosina melkoiseksi pelinappulaksi. Työpaikka Citroënilla meni alta ranskalaisvalmistajan vetäydyttyä MM-sarjasta kauden 2019 päätteeksi. Uusi työpaikka löytyi M--Sportilta jo seuraavaksi kaudeksi, mutta pesti jäi olosuhteiden pakosta yhden kauden mittaiseksi, kun korona iski yksityisvoimin pyöritettävään talliin huomattavasti kovemmin kuin autotehtaiden tukemiin kilpailijoihin.

Yhden välivuoden jälkeen Lappi palasi täksi kaudeksi Toyotalle, josta avautui osa-aikaisen kuljettajan paikka Sébastien Ogierin rinnalla. 31-vuotias suomalaiskuljettaja täytti paikkansa mallikkaasti. Seitsemästä osakilpailusta koostunut kausi tuotti kolme palkintokorokesijoitusta ja oli kokonaisuutena ajatellen uran paras.

Syyskuun lopussa Lappi järjesti lehdistötilaisuuden, jossa paitsi paketoitiin mennyt katsottiin myös tulevaan. Lappi oli tuolloin luottavainen jatkoonsa Toyotalla – varsinkin kun hän ja Ogier olivat molemmat ilmaisseet tyytyväisyytensä osa-aikaiseen kilpailuohjelmaan, ja tallikin on ollut tyytyväinen molempien työpanokseen.

– Voihan tässä lähteä vielä matto jalkojen alta, mutta on minulla luottavainen olo. Uskoisin, että sopimukseen päästään.

Melko tarkasti kuukautta myöhemmin kaikki meni kuitenkin uusiksi, kun Tänak ja Hyundai tiedottivat yhteistyönsä päättymisestä 10.–13. marraskuuta ajettavaan Japanin MM-ralliin.

Virolaista on huhuissa viety niin Toyotalle kuin M-Sportille. Vaikka paluu M-Sportille on monien mielestä todennäköisempi kuin paluu Toyotalle, jälkimmäinen ei missään tapauksessa ole täysin poissuljettu vaihtoehto.

Lapin kannalta tilanne kävi Tänakin lähdön myötä kiinnostavaksi siksi, että hän on tällä hetkellä saatavilla olevista kuljettajista kenties kaikkein kovin vaihtoehto Thierry Neuvillen rinnalle ensi kaudeksi. Kuten C Moren asiantuntija Jari Ketomaa heti maanantaina huomautti, asetelma avaa Lapille ja tämän taustajoukoille kokonaan uusia mahdollisuuksia – taloudellisessakin mielessä; Tänakilla on ollut viime vuodet yksi sarjan rahakkaimmista sopimuksista.

– Nyt tässä on mahdollisuus neuvotella ja tehdä monenlaista. Jos ei Lapilla ole vielä sopimuspaperia Toyotalle, se on ihan varma juttu, että hänen toiveitaan kuunnellaan kyllä. Lapilla on viimeisin tieto Toyotan teknisistä asioista. Hän on ajanut paljon testiä. Lappi on Hyundain näkökulmasta hyvin hyvin kiinnostava kohde, erittäin mielenkiintoinen ja keskeinen palikka tässä hommassa, Ketomaa sanoi.

– Jos siellä olisi kolmannessa autossa Lappi ja Dani Sordo, Lappi ajaisi omat vahvat kisat eli nopeat sorarallit, jotka ovat Sordolle heikkoja. Heillä ei kerta kaikkiaan ole nopeisiin soraralleihin kuskeja. Andreas Mikkelsen on yksi vaihtoehto, mutta hän sai jo aikanaan mahdollisuutensa eikä siitä hommasta tullut kyllä mitään. Hyundai tarvitsee jonkun nopeisiin soraralleihin. Muuten niillä on aika paska tilanne.

Niin tyytyväinen kuin Lappi olikin tämän kauden osa-aikaiseen kilpailuohjelmaansa, Hyundailla on nykyisessä tilanteessaan edellytykset tarjota monenlaista: täyden kauden sopimusta ja osa-aikaista sopimusta.

Espanjalaisen Marca-leden mukaan Sordoa olisi jo suostuteltu ajamaan ensi vuonna kahdeksan osakilpailua. Ensi vuonna 40 vuotta täyttävä Sordo on sanonut jatkavansa uraansa niin pitkään kuin hänen vauhtinsa on muiden kärkikuljettajien tasolla. Todistukseksi uran jatkamisen edellytyksistä riittänee luettelo Sordon seitsemästä viimeisimmästä MM-rallisijoituksesta: neljäs, kolmas, kolmas, kolmas, kolmas, kolmas ja viides.

Lapin ja Sordon lisäksi Hyundain ensi kauden kuljettajaksi ovat olleet esillä Mikkelsenin, Teemu SunisenCraig BreeninHayden Paddonin ja Kris Meeken nimet.

Lue myös:

    Uusimmat