Rally1-autoihin lisäpotkua antavista hybridiyksiköistä on tullut kiistanaihe MM-sarjassa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Hybridit tulivat mukaan MM-sarjaan kaudeksi 2022. Kuluvan vuoden aikana yksiköistä on tehty keskenään ristiriitaisia päätöksiä peräjälkeen, ja reilut kaksi viikkoa sitten Dirtfish uutisoi, että noin 80 kiloa painavista yksiköistä oltaisiin luopumassa ennen kautta 2025.
Suurin hiertävä tekijä on sääntömuutos, jonka mukaan hybridiyksikköä ei saa vikatilanteessa enää yrittää korjata käynnistämällä sen uudelleen, vaan yksikkö on kaikissa tilanteissa aina korjattava.
LUE MYÖS: MM-rallissa muhii raaka näytelmä: "Enpä usko, että sinä Ott Tänakille sanot…"
Lasku tästä tulisi talleille. Ja se lasku olisi iso, sillä noin 350 000 euron arvoisen yksikön korjaaminen maksaa joidenkin arvioiden mukaan jopa 180 000 euroa.
– Resetointi ei enää riitä. Ja siellä (yksikössä) on sisäisesti jotain, mikä pitää korjata. Laitetoimittaja on sanonut, että ne on nyt vain huollettava, jos niillä halutaan ajaa. Nyt on tällainen lasku tulossa, sitten ne saadaan luotettavimmiksi, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa taustoitti viikon takaisen Keski-Euroopan MM-rallin yhteydessä.
Yllä olevalla videolla mielenkiintoista faktaa hybridiyksikön toiminnasta ja niissä lisääntyneistä vikatiloista Ketomaan kommentein. Alla Toyotan tallipomon Jari-Matti Latvalan näkemykset aiheesta.
1:23