MM-rallissa kiistellään nyt tästä 80-kiloisesta mötikästä – "Tällainen lasku tulossa"

6:41imgNäin toimii ralliauton hybridiyksikkö.MTV/Hyundai
Julkaistu 28.10.2024 07:07
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Rally1-autoihin lisäpotkua antavista hybridiyksiköistä on tullut kiistanaihe MM-sarjassa. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Monte Carlon MM-ralli 22.–26.1.
Ke: Testi-ek klo 17.00 alkaen
To: EK:t 1-3 klo 19.05 alkaen
Pe: EK:t 4-9 klo 10.31 alkaen
La: EK:t 10-15 klo 9.59 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.39 alkaen 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Hybridit tulivat mukaan MM-sarjaan kaudeksi 2022. Kuluvan vuoden aikana yksiköistä on tehty keskenään ristiriitaisia päätöksiä peräjälkeen, ja reilut kaksi viikkoa sitten Dirtfish uutisoi, että noin 80 kiloa painavista yksiköistä oltaisiin luopumassa ennen kautta 2025

Suurin hiertävä tekijä on sääntömuutos, jonka mukaan hybridiyksikköä ei saa vikatilanteessa enää yrittää korjata käynnistämällä sen uudelleen, vaan yksikkö on kaikissa tilanteissa aina korjattava. 

LUE MYÖS: MM-rallissa muhii raaka näytelmä: "Enpä usko, että sinä Ott Tänakille sanot…"

Lasku tästä tulisi talleille. Ja se lasku olisi iso, sillä noin 350 000 euron arvoisen yksikön korjaaminen maksaa joidenkin arvioiden mukaan jopa 180 000 euroa. 

– Resetointi ei enää riitä. Ja siellä (yksikössä) on sisäisesti jotain, mikä pitää korjata. Laitetoimittaja on sanonut, että ne on nyt vain huollettava, jos niillä halutaan ajaa. Nyt on tällainen lasku tulossa, sitten ne saadaan luotettavimmiksi, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa taustoitti viikon takaisen Keski-Euroopan MM-rallin yhteydessä.

Yllä olevalla videolla mielenkiintoista faktaa hybridiyksikön toiminnasta ja niissä lisääntyneistä vikatiloista Ketomaan kommentein. Alla Toyotan tallipomon Jari-Matti Latvalan näkemykset aiheesta. 

1:23imgHyvästit hybrideille? Näin Jari-Matti Latvala kommentoi merkittävää MM-ralliäänestystä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli