MM-rallin valmistajat Toyota ja M-Sport ovat hyväksyneet Hyundain pyynnön käyttää tulevan kauden autoihin kahden vuoden edestä luokitusjokereita eli auton kehitykseen varattuja päivitysmahdollisuuksia. Asiasta uutisoi DirtFish-sivusto.
Hyundai on kärsinyt Rally1-autonsa luotettavuusongelmista, vaikka Thierry Neuvillen MM-johdon lisäksi tiimi keikkuu myös valmistajien sarjan kärjessä. Nyt kilpailijat ovat myöntyneet ehdotukseen, että Hyundai voisi käyttää loput tämän vuoden jokereistaan kauden 2025 auton kehittämiseen.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul vahvistaa keskustelut DirtFishille, mutta pitää päätöstä kaikkien valmistajien voittona.
– Sitä voivat hyödyntää kaikki, emme vain me, Abiteboul kommentoi.
– Suurin heikkoutemme, jonka halusimme korjata, on luotettavuudessa ja auton säädöissä. En halua mennä liikaa yksityiskohtiin, mutta luotettavuus voi edelleen pettää milloin tahansa – kuten Keniassa näimme.
– Valitettavasti emme ole saaneet siihen mitään korjausta, joten sen me saamme toivottavasti luokitusjokereilla kuntoon, ja osittain myös auton säätöongelmat, Abiteboul uskoo.
Kädenojennus on Hyundain kilpailijoilta joka tapauksessa poikkeuksellinen. M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener myöntää, ettei päätöstä otettu altavastaajan riveissä mukisematta vastaan. Hyundai on selvästi onnistunut kiristämään muut ehdotuksensa taakse.
– Jos (insinöörien) näkökulmasta suorituskyvyn lisääminen on heidän ainoa tavoitteensa, ja jos meillä on etumatka siitä, että olemme tehneet parempaa työtä, miksi antaisimme muiden tehdä jotain toisin? Millener toteaa.
– Ymmärrän täysin sen näkökulman, mutta jos me samaan aikaan aktiivisesti laitamme kaikessa vastaan ja pakotamme valmistajan lähtemään, koska he eivät koe, että heillä olisi mahdollisuuksia, niin mikä sitten on parempi?
Hyundai odottaa kesäkuussa kokoontuvalta Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvostolta päätöstä luokitusjokerien käytön vapauttamisesta.