Hyundai lyö painetta FIAlle – Sébastien Ogier epäilee motiivia: "Jos todella tekee näin..."

Hyvästit hybrideille? Näin Jari-Matti Latvala kommentoi merkittävää MM-ralliäänestystä 1:23
Näin Jari-Matti Latvala puhui hybridiyksiköiden poistamisesta lokakuussa Keski-Euroopassa, kun asiasta ei vielä ollut tehty lopullista päätöstä

Hybridiyksiköiden käyttö lopetetaan rallin MM-sarjassa viikonloppuna ajettavan Japanin MM-rallin jälkeen kaksi vuotta etuajassa. Pääluokan autoihin tehdään ensi kaudeksi myös muita muutoksia, ainakin mikäli Hyundain esittämät toiveet Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle) eivät mene läpi.

Hybridiyksiköiden poistamisen myötä autojen minimipaino laskee 1260 kilosta 1180 kiloon. FIA on lisäksi päättänyt pienentää moottorin ilmanotossa olvaa kuristinta 36 millimetristä 35 milliin säilyttääkseen nykyisen tasapainon auton tehon ja painon välillä.

Motorsportin mukaan ainakin Hyundai aikoo vielä antaa painetta FIAn suuntaan tämän viimeksi mainitun muutoksen kumoamiseksi.

– Haluaisimme jatkaa nykyisellä kuristimella, ja mielestämme se on iso menetys (jos sitä pienennetään). Asiaa täytyy harkita yhdessä FIAn kanssa, tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoo.

– Mielestäni autolla kyllä pärjää sen (isomman kuristimen) kanssa. Meidän täytyy olla tarkkoja, että emme menetä jotain sellaista, mitä meillä tällä hetkellä on – eli autojen tehoa.

Hyundai testasi nykyautoaan ilman hybridiyksikköä aiemmin tässä kuussa, kun Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen valmistautuivat Japanin MM-ralliin Espanjassa. Neuville ajoi tuolloin ilman hybridiyksikköä, nykyisellä kuristimella.

– Teimme muutamia aika-ajotyyppisiä vetoja, ja olin kaksi kymmenystä nopeampi. Siksi olen vähän huolissani siitä, että ensi vuoden autot tulevat olemaan aika paljonkin hitaampia, Neuville sanoi.

– Olen tehnyt tämän selväksi FIAlle. Olen melko varma, etteivät he ota mitään sanomaani huomioon, mikä on aika turhauttavaa, mutta ainakin viesti on viety eteenpäin.

Esimerkiksi MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomautti aiemmin, että nyt tehdyt muutokset pakottavat tallit joka tapauksessa töihin autonsa kehittämiseksi.

– Vaihteiston välitykset ovat tietysti vähän huonot, kun ne on hybridille suunniteltu. Siinä tulee kuluja, kun jokereilla varmaan tehdään uusia välityksiä. Ne tiimit, jotka pystyvät rahaa käyttämään, lyövät varmasti siihen rahaa kiinni, ja näitä asioita muutetaan. Kaikella on puolensa, ja laskuja siitäkin tulee, Ketomaa sanoi.

Myös Toyotan Sébastien Ogier viittasi Ketomaan mainitsemien, auton suurempiin muutoksiin tarvittavien luokittelujokerien käyttöön.

– Se, että muutos tehdään näin viime hetkellä, kun jokereita ei ole paljoakaan enää käytössä, on kaukana ideaalista. Jos Hyundai todella tekee näin (toivoo 36-millisten kuristinten käyttöä ensi kaudellakin), he selkeästi näkevät, että siitä voisi olla heille hyötyä.

Silti myös Ogier antaa ymmärtää, että kuristimen pienentäminen voi olla suorituskyvyn kannalta huono juttu.

– Olen kuullut meidän tekemistämme simulaatioista, että kun painoa on 80 kiloa vähemmän, meidän ei pitäisi juurikaan menettää suorituskykyä.

Lue myös:

    Uusimmat