Sardinian MM-rallin huoltoalueella kääntää päitä harvinaislaatuinen mutta silti kaikille niin tuttu vieras: nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi tarvitsi palokunnan apua MM-rallissa – "Silmiä kirveli pirun paljon, kun autossa savusi"
Kankkunen on paikalla rengasvalmistaja Pirellin ja erityisesti Pirellin rallipomon, Sardiniassa syntyneen Terenzio Testonin kutsumana. Kaksikko tuntee toisensa pitkältä ajalta, sillä Testoni ja Pirelli tekivät aikanaan yhteistyötä Subaru-tallin kanssa, jossa Kankkunen ajoi vuodet 1999–2000.
Sardiniassa ajettava osakilpailu on kuulunut MM-sarjan ohjelmaan vuodesta 2004 lähtien. Kaksi vuotta aiemmin aktiiviuransa päättänyt Kankkunen on kuitenkin kilpaillut saarella kahdesti EM-sarjan osakilpailuna tunnetun Costa Smeralda -rallin merkeissä. Hän oli vieläpä molemmilla kerroilla, vuosina 1987 ja 1991, ykkönen Lancialla.
– Täältä on hyvät muistot, täällä on hyvä ruoka, ja tämä on kiva paikka, Kankkunen myhäili MTV Urheilun haastattelussa.
Olosuhteet Sardiniassa ovat tänä vuonna poikkeuksellisen hurjat, joskaan eivät täysin ennennäkemättömät. Lauantaista on ennustettu viikonlopun kuuminta päivää, ja ilman lämpötila noussee jopa yli 40 asteen. Autossa asteita on vielä reilusti enemmän.
– Kreikka joskus aikanaan, Kankkunen sanoo kysyttäessä omalta uraltaan vastaavaa hellepätsiä.
– Muistan, kun (Richard) Burns pyörtyi ja tallikaveri (Didier) Auriolkin – Lancialla ajettiin. Mun piti nostaa se sieltä autosta pois. Kyllä ne aika kuumia (ralleja) oli, ja ajettiin tietysti vähän pidempiä pätkiä. Se oli niin kuumaa, että ei ollut enää mukavaa.
Kankkunen ja Auriol ajoivat Lancialla tallikavereina vuosina 1990 ja 1992.
Täksi viikonlopuksi kuljettajien ja kartanlukijoiden oloa on yritetty helpottaa lisäämällä autossa olevia ilmanottoaukkoja.
– Onneksi FIA teki nopean päätöksen, että pojat saavat edes vähän ilmaa sisälle. Kuskikin saa paljon enemmän, ja keskittyminen on ihan toista luokkaa, kun on suhteellisen inhimilliset olosuhteet ajaa, Kankkunen sanoo.
Sardiniassa mietittävää riittää muutenkin.
– Tiethän täällä ovat vaikeita. Ne ovat kapeita, ja kivet ovat ihan koko ajan siinä. Ne on ajettava hirmu tarkasti. Helposti menee renkaat rikki.
Jutun yläreunassa olevalta videolta voit katsoa ja kuunnella Kankkusen haastattelun kokonaisuudessaan. Nelinkertainen maailmanmestari kertoo näkemyksensä muun muassa nykyaikaisista ralliautoista ja Kalle Rovanperän kaudesta.