Voiko Tommi Mäkinen edelleen käskyttää Jari-Matti Latvalaa? Suomalaiskuski nostaa esiin kiehtovan näkymän – "On voitu tehdä vaihtokauppaa"

Vieraana Jari-Matti Latvala 13:38
Jari-Matti Latvala vieraili torstaina MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Jari-Matti Latvala tavoittelee helmikuussa ajettavasta Ruotsin MM-rallista sijoitusta kolmen parhaan joukossa.

Latvala ajaa Ruotsissa Toyotan asiakasautolla, viime vuosilta tutulla Yaris WRC:llä. Kyseessä on Latvalan mukaan yli 200 000 euron panostus.

Kartanlukijakseen Latvala nappasi Toyotan testikuljettajan, entisen tallitoverinsa Juho Hännisen, jonka kanssa he ovat ajaneet yhdessä paitsi testiä myös kotimaisia historic-ralleja. Latvala ja Hänninen ajavat WRC-autolla yhdessä myös elokuussa Jyväskylässä.

– Nämä rallit ovat minulle vahvoja ralleja. Kyllähän kolmen joukkoon pitäisi pystyä ajamaan. Se on se fakta, Latvala linjasi MTV Urheilulle antamassaan haastattelussa.

– Ihan minimi on viiden joukkoon, mutta sekään ei välttämättä vielä riitä. Kolmen joukkoon ajamalla voisi päästä jo eteenpäin.

Eteenpäin pääsemisellä Latvala viittaa pääasialliseen tavoitteeseensa, tehdaspaikan kuittaamiseen taas 2021.

Vaikka Latvala on voittanut Ruotsissa neljä kertaa ja Suomessakin kolmesti, hän muistuttaa, että kärkisijoista ajaminen on asiakasautolla huomattavasti vaikeampaa kuin tehdaskuljettajana.

– Se on pikkuisen eri tilanne. Tehdaskuljettajana pystyy ajamaan paljon testiä ja on paljon enemmän autossa. Nyt tuntumaa ei ole samalla tavalla. Toki saan ajaa testiä, mikä on hieno asia, mutta tuntuma on vähän vähempi, vaikka auto on sama.

– Tämä on se pointti, minkä takia jääkiekkoilijat ja jalkapalloilijat treenavat niin paljon; se on koko ajan sitä tuntuman ylläpitämistä. Kun tuntuma pysyy yllä, rutiini pysyy ja vauhdin pystyy pitämään huipussaan. Kun tulee taukoja, sitten se vain väkisin tippuu. Ei sille voi mitään.

Asiakaskuljettajana Latvala ei voi saavuttaa Toyotalle tallipisteitä, mutta toisaalta hänellä ei myöskään ole mitään velvollisuuksia Tommi Mäkisen johtamaa tallia kohtaan.

– Normaalisti jos olet asiakaskuljettaja ja maksat omasta ajamisesta, silloin ei ole mitään velvoitteita hidastaa. Saat ihan vapaasti ajaa sen, mitä haluat.

Toisaalta kun kyse on autourheilusta, tällaisiin kirjoittamattomiin sääntöihin liittyy aina poikkeuksia.

Latvala väläyttää rallipiireissä ihasteltua, hämmästyttävää lajimuistiaan taas kerran.

– 2000-luvun alussa muistan, että oli sellainen tilanne, että Colin McRae ajoi vähän hankeen tai jotain ja tippui Janne Tuohinon taakse. Ford teki tallipäätöksen, että Tuohino otti aikasakkoa, ja hänelle annettiin yksi ralli sen ansiosta. Jotenkin tällä tavalla se meni. On voitu tehdä tällaista vaihtokauppaa.

Näin se tapahtui

Kyseessä oli Ruotsin ralli 2002. McRae oli avauspäivän jälkeen kolmantena suomalaisen Peugeot-kaksikon Marcus GrönholmHarri Rovanperä jälkeen.

Lauantaiaamun McRae aloitti pohja-ajalla ja nipisti hieman eroa Grönholmiin ja Rovanperään.

– Ajamme enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin perjantainakin. Ei ole varaa virheisiin. Lumipenkat ovat niin pehmeät, että auto on parempi pitää keskellä tietä, McRae sanoi pohja-aikansa jälkeen.

Sitten, päivän toisella ja koko rallin seitsemännellä ek:lla McRae menetti pelin. Tiellä oli kivi, joka rikkoi vasemman takapyörän. Erikoiskokeen maaliin oli kahdeksan kilometriä, ja McRae joutui vaihtamaan pyörän kartturinsa Nicky Gristin kanssa.

He hävisivät kärjelle yli kolme minuuttia ja putosivat sijalle 14.

Ennen viimeistä erikoiskoetta kaksikon sijoitus oli kohentunut kahdeksanneksi, ja kun ruotsalainen Kenneth Eriksson keskeytti 40 kilometrin mittaisella päätös-ek:lla tekniseen vikaan, Ford ryhtyi toimiin McRaen nostamiseksi kuudennelle sijalle, MM-pisteille.

Ford pyysi asiakaskuljettajaansa Tuohinoa myöhästymään viimeistä huoltoa edeltäneeltä aikatarkastusasemalta. Suomalainen teki vastentahtoisesti työtä käskettyä. McRae mutta myös hänen seitsemäntenä ollut, Mitsubishillä ajanut velipoikansa Alister McRae nousivat Tuohinon edelle.

Lue myös:

    Uusimmat