Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiin

1:42img
Näin peräkärryn kanssa peruutetaan.
Julkaistu 23.06.2020 11:29

Ville Järveläinen

Moottori-lehti testasi kevytperävaunun vaikutusta jarrutusmatkoihin 80 ja 100 kilometrin tuntinopeudessa. Uuden tieliikennelain myötä O1-luokan kevytperävaunua saa vetää satasta, mutta testin mukaan on merkittävästi turvallisempaa ja taloudellisempaa ajaa jatkossakin kahdeksaakymppiä.

Kesäkuun alussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki nosti jarruttomien kevytperävaunujen maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa.

Moottorin testissä paljastui, että peräkärry vaikuttaa sekä jarrutusmatkaan että polttoaineen kulutukseen merkittävästi. Testi julkaistaan kokonaisuudessaan lehden 24.6. ilmestyvässä numerossa.

Lentokentän suljetulla kiitoradalla suoritetuissa jarrutustesteissä käytettiin kokonaismassaltaan 825 kilon Majava M 5030 LJ -vaunua, johon lastattiin neljä erilaista kuormaa: tyhjä kärry, 300 kilon ja 628 kilon kuormat sekä 1 000 kilon lasti, joka on merkittävästi yli sallitun.

Lue myös: Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa

Pysäyttävät tulokset

Moottorin mukaan tulokset olivat havahduttavia. Sadan kilometrin tuntinopeudessa tyhjänkin kärryn vetäminen pidentää jarrutusmatkaa 4,5 metriä pelkkään autoon nähden. Suurin sallitun rajoissa oleva kuorma, 628 kiloa, pidensi jarrutusmatkaa tyhjään kärryyn verrattuna vielä 10 metrillä eli pelkkään autoon lähes 15 metrillä.

Ylikuorman vaikutukset jarrutusmatkoihin ja ajokäytökseen olivat kaikkein dramaattisempia.

– Ylikuormattu kärry alkoi selvästi olla kestävyytensä ylärajoilla, ja se alkoi huojua puolelta toiselle jo kokeen suorassa jarrutuksessa. Kahdeksankymmenen kilometrin tuntinopeudesta yhdistelmä vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukaan kuormattu, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa melkein yhdeksällä metrillä, testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimittaja Jussi Saarinen paljastaa.

Johtopäätöksessä ei ole mitään jossiteltavaa. Kun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaakymppiä, jarrutusmatkat ovat merkittävästi lyhyempiä kuin uudella lain sallimalla satasen maksiminopeudella. Suurimmalla sallitulla 825 kilon kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta.

– Testimme osoitti myös, että kärry kasvattaa kulutusta jo 80 km/h nopeudesta lähtien tuntuvasti. Kun ajonopeutta nostettiin kahdeksastakympistä sataseen, kasvoi kulutus noin kaksi litraa sadalla kilometrillä, Saarinen kertoo.

Uusi satasen nopeusrajoitus on perävaunun vetäjälle paitsi turvallisuus-, myös taloudellisuuskysymys.

– Vaikka uusi tieliikennelaki nosti maksiminopeutta, lisäsi se myös kuljettajan omaa harkintavastuuta. Peräkärryllä ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta. Polttoainekuluja voi pienentää ja ajamisen turvallisuutta lisätä oikein kuormatulla kärryllä ja pitämällä nopeuden edelleen 80 km/h tuntumassa, Parviainen muistuttaa. 

Vetoautona jarrutuskokeissa toimi Skoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG. Maantieajettavuus- ja kulutuskokeissa vetoautona oli Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG ja kärrynä Muuli 1400SX.

Lähde: Moottori

Lue myös: Millainen vetokoukku autoon kannattaa hankkia? Tässä kolme vaihtoehtoa eri tarpeisiin

Tuoreimmat aiheesta

Autot