Moottori-lehti testasi, kannattaisiko kevytperäkärryynkin vaihtaa alle talvirenkaat.
Autoliiton kustantaman Moottorin tuoreimmassa numerossa pureudutaan kevätperävaunujen talvirenkaisiin.
– Halusimme vastauksia kysymykseen, pitäisikö peräkärryä ympärivuotisesti käyttävän ottaa oma-aloitteisesti käyttöön talvirenkaat myös peräkärryssään, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen taustoittaa tiedotteessa.
– Perävaunun rengastesti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen, sillä tällaista testiä ei ole aiemmin tehty. Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kertoo testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen.
Lue myös: Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiin
Ei talvirengaspakkoa
O1-luokan jarruttomissa perävaunuissa ei tarvitse käyttää talvirenkaita, vaikka kesäkuussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä näiden kärryjen nopeusrajoitus nostettiin 100 kilometriin tunnissa.
Tämä tarkoittaa, että kevyttä kärryä saa vetää satasta talvellakin esimerkiksi moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohitusteillä sekä joillain Pohjois-Suomen maanteillä.
Neljä erityyppistä rengasta
Moottori testasi, miten kevytperävaunujen erilaiset renkaat pitävät talvisella ja märällä tiellä.
Suomalaisen Test Finlandin kanssa toteutettuun testiin valittiin neljä erityyppistä rengasta:
- Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas)
- Continental Eco Contact 6 (kesärengas)
- Nokian Nordman 7 (nastarengas)
- Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas)
Renkaiden kokoluokka on kevytperävaunuissa yleisesti käytetty 155/80 R13.
Lue myös: Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa
Hyvä lähtöasetelma
Testin lähtökohdat olivat hyvät, sillä kevytperäkärryille sattuu niiden määrään nähden vähän vakavia onnettomuuksia, ja nekin painottuvat huhti–syyskuun väliseen aikaan.
– Tilastojen perusteella erityisesti talvikelin tai rengastuksen vaikutus vakaviin onnettomuuksiin näyttää mitättömältä. Tilasto kuitenkin tarkastelee asiaa historian valossa, eikä mukana ole vielä uusien nopeusrajoitusten vaikutusta. Päätimme siis toimia nyt ja testata, miten erilaiset renkaat vaikuttavat peräkärryn käytökseen, Parviainen perustelee.
Golf, Octavia ja Majava
Moottorin testin peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kilon kuorma tasapainoisesti sijoitettuna.
Testit tehtiin lehden käyttötestissä olevalla Volkswagen Golfilla, jolla on mittarissaan 200 000 kilometriä sekä uudella Skoda Octavialla.
Mitä opittiin?
Testissä selvisi, että jos peräkärryssä käytetään läpi vuoden yhtä rengassettiä, varsinkin liukkaalla kelillä on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti. Nasta- ja kitkarengas pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi.
– Kesärengas peräkärryssä ei silti ole katastrofi talvikelissäkään, kunhan kuljettaja tiedostaa tilanteen. Jos vaunua vedetään ahkerasti läpi vuoden, on kuitenkin vaikea perustella, miksi jättäisi peräkärryn talvirengastuksen tekemättä, niin paljon lisää varmuutta kelinmukaiset renkaat kärryynkin tuovat. Olosuhteiden mukaan sovitettu ajonopeus on tässäkin tilanteessa turvallisuuden ydin, päätoimittaja Parviainen muistuttaa.
Voit lukea koko testin keskiviikkona 27.1. ilmestyvästä lehdestä.
Lue myös: Millainen vetokoukku autoon kannattaa hankkia? Tässä kolme vaihtoehtoa eri tarpeisiin
Lähde: Moottori