Presidenttiehdokkaat kohdentavat somemainontaansa eri tavoin, huomasivat tietosuojajuristit. Haaviston ja Stubbin verkkosivujen tietosuojassa olisi parannettavaa.
MTV Uutiset pyysi arviota Alexander Stubbin ja Pekka Haaviston somemainonnan kohdentumisesta nyt presidentinvaalin toisella kierroksella. Mainonnan kohdentumista analysoivat tietosuojajuristit Pilvi Alopaeus, Milla Keller ja Jyri Poutala. Kolmikko on tunnettu Tiesuojapod-podcastista.
Tilannekatsaus tehtiin keskiviikkona 7. helmikuuta, joten mainostilanne voi vielä muuttua.
Haavisto painottaa somemainonnassaan enemmän Metaa (Facebook ja Instagram) ja Stubb Googlea (Youtube, Google-hakutoiminto ja esimerkiksi kaupallisten tiedotusvälineiden verkkosivut).
Haavisto luottaa mainonnassaan sosiaaliseen mediaan. Haaviston kampanjatiimi on käyttänyt somemainontaan tähän mennessä Metan ja Googlen mainoskirjastojen mukaan noin 137 000 euroa. Stubbin kampanjatiimin käyttämä summa on noin 61 000 euroa.
Kummatkin ehdokkaat näkyvät kiinalaiskytköksistään tunnetussa Tiktokissa, mutta eivät kuitenkaan ole käyttäneet rahaa mainontaan siellä, huomauttaa kolmikko.
Juttu jatkuu videoiden jälkeen.
1:12
Kuka on Pekka Haavisto?
1:00
Kuka on Alexander Stubb?
Maataloutta ja kansainvälisyyttä
Metan ja Googlen mainoskirjastoista paljastuu erityisesti Haaviston tekemä uusi kohdennus.
– Haavisto on muuttanut tarkempaa kohdennustaan musiikista ja festareista kohti ehkä konservatiivisempaa ja keskustamaisempaa maailmankuvaa kohti, kertoo Pilvi Alopaeus.
Esimerkkeinä Haaviston kampanjatiimin valitsemista uusista kohdennuksista ovat isovanhemmat, maatilat ja autokilpailut. Näin saatettaisiin tavoitella kolmikon mukaan Olli Rehniä äänestäneitä ja perussuomalaisten kannattajia.
Stubb puolestaan on keskittänyt varoja erityisesti kansainvälisesti suuntautuneisiin kohteisiin. Kohteina ovat ulkomaantyöntekijät monissa maissa ja monia eri kieliä puhuvat – Stubbin kampanjatiimin kohdentamista kieliryhmistä esimerkkeinä ovat farsi, venäjä ja albania.
Viimeisen seitsemän päivän aikana Stubb on tehnyt kielikohdennuksia vain ruotsinkielisiin.
Lue myös: Voiko presidenttiehdokas kannattaa pushbackia ja kansainvälisten sitoumusten noudattamista? – Asiantuntijoiden mukaan vastaus on ei
Vaikka Haaviston ja Stubbin somemainonnassa on eroja, kokonaisuutena markkinointi tapahtuu kolmikon mukaan "pääasiassa ylätasolla". Mainonta on suunnattu kaikille ikäryhmille ja yleisesti Suomeen. Esimerkiksi eduskuntavaaleissa somemainonta on selvästi presidentinvaalia kohdennetumpaa.
Haaviston ja vihreiden välinen "hiljaisuus näyttää katkenneen", sillä myös vihreät on puolueena lisännyt mainoseurojaan Haaviston tueksi presidentinvaalin loppumetreillä.
Ensimmäisen kierroksen ratkettua Haavisto totesi 28. tammikuuta, että "On tuhlattu kaikki rahat, mitä on saatu".
0:40
Kolmikon mukaan tämä todella näkyi myös somejättien mainoskirjastoista – tuolloin rahaa ei käytetty mainontaan. Rahaa löydettiin ja kampanjointi jatkuu.
Juristikolmikko: Tietosuojassa heikkouksia kummallakin
Pilvi Alopaeus, Milla Keller ja Jyri Poutala toteavat, että Haavistolla ja Stubbilla olisi kohennettavaa verkkosivujensa tietosuojassa.
– Tietosuojaselosteisiin liittyy pakottavaa lainsäädäntöä, eivätkä ne täytä kummallakaan ehdokkaalla vaadittuja kriteerejä. Ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus tietää, miksi tämä asia näkyy minulle ja miten minulle myydään presidenttiä, toteaa Alopaeus.
Erityisen tärkeää olisi kertoa rehdisti mainonnan kohdentamisesta ja tavoitteista nyt, kun vaaleihin voidaan kohdistaa itänaapurista hybridivaikuttamista.
– Läpinäkyvyys kertoisi rehellisyydestä ja vastuullisuudesta. Kansa antaa nyt kuitenkin valtakirjansa tulevalle presidentille, huomauttaa Poutala.
Kolmikko käsittelee Haaviston ja Stubbin tietosuojan heikkouksia podcastjaksossa "Presidenttiehdokkailta tyhjiä lupauksia tietosuojasta".
– Somealustoilla tapahtuu koko ajan kulissien ja verhojen takana, paljastaa Keller.