Ladattavien autojen osuus automarkkinoilla nousee huimaa vauhtia. Sähköautoista ei synny pakokaasupäästökä liikenteessä ja käyttökustannukset ovat alemmat, ja tämän tietää myös juhannuksen kynnyksellä sähköautoilevat.
Teemu Kämäräinen lapsineen on matkaamassa juhannusviettoon sähköautolla. Hän on tyytyväinen sähköautoiluun, kun katsoo bensan nykyisiä hintoja.
– Olisiko noin yksi viidesosa bensan hinnasta, mitä joutuu sähköauton lataamisesta maksamaan.
Kämäräiselle sähköautoilu on melko tuore kulkuväline, sillä hän hankki sähköauton noin kolme kuukautta sitten.
Lue myös: Moni asia voi vielä jarruttaa sähköautojen yleistymistä Suomessa: "Ei synny pelkästään sillä, että toivotaan"
Onko latauspaikoista pulaa?
Keskustelu sähköautojen latauspisteistä käy kuumana. Kotona lataaminen on helppoa, mutta julkisessa keskustelussa nousee esille se, että latauspisteitä ei löydy tarpeeksi aina matkan varrella tarpeeksi monesta paikasta. EU:n energiamarkkinadirektiivi velvoittaa tekemään julkisten latauspisteiden käytöstä mahdollisimman helppoa.
Kämäräinen ei ole vielä törmännyt tähän ongelmaan.
– Tosi hyvin on löytynyt latauspisteitä. Ei ole kertaakaan käynnyt myöskään niin, että olisi joutunut jonottamaan latausta. Hyvin on tilaa ollut aina latauspisteellä.
Kämäräisen mukaan pikateholaturilla lataaminen vie noin 15–20 minuuttia.
– Lasten kanssa käydään haukkaamassa hampurilaiset ja jatketaan matkaa.
Lue myös: Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"
Juhannuksen viettoon
Perhe on suuntaamassa perinteiseen juhannusviettoon sukulaisten kanssa Padasjoelle. Hänen mukaansa yksi lataus on riittänyt matkaa varten varsin hyvin.
– Nelisensataa kilometriä ajaa yhdellä latauksella.
Sähköautoilun energiatehokkuuteen ja ajokustannuksiin vaikuttavat ajotapa ja lataukseen käytettävän sähkön alkuperä. Sähköautojen laaja-alaisempi käyttöönotto ja hintojen lasku vaatii kuitenkin akkuteknologian kehittymistä.
13:44