Verkossa kuunneltavien ääniohjelmien eli podcastien suosio jatkaa kasvuaan. MTV kävi selvittämässä podcastien trendejä Jaksohali-festivaalissa Helsingin Korjaamolla.
Tapahtuman järjestäjien Veera Luoma-ahon ja Olli Sulopuiston mukaan viime vuosi oli podcastien kultavuosi Suomessa. Luoma-ahon mukaan podcastien suosio on kasvanut ja uusia genrejä on tullut paljon.
Festareilla julkaistaan tänään myös Suomen paras podcast-äänestyksen tulos.
– Siihen tuli semmoiset 25 000 ääntä. Se ei ole enää mikään semmoinen paikallislehden "lähetä kuva muisto" -tyyppinen juttu, Jaksomedian perustaja Sulopuisto kertoo esimerkkinä.
Tehdään myös tarkkaan valituille ryhmille
Podcast-genrejä löytyy paljon. Muun muassa true crime -rikospodcastit ovat suosittuja.
Podcasteja tehdään myös tarkkaan valikoiduille ryhmille. Esimerkkinä Luoma-aho ja Sulopuisto mainitsevat muun muassa amerikkalaiset hammaslääkäripodcastit.
– Eikä siinä mitään, mutta satuin huomaamaan, että hammaslääkäripodcasteilla oli oma konferenssi, Sulopuisto kertoo.
Stereotypioita ei enää ole
Kuuntelijalukuja on vielä vaikeaa mitata, mutta Luoma-ahon mukaan suosituimpien podcastien luvut liikkuvat kymmenissä tuhansissa.
– Jos on kymppitonnikerhossa, niin on suosittu podcast Suomessa.
Luoma-ahon mukaan podcastien alkuaikoina kuuntelijat olivat usein nuoria korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia. Asia ei enää ole niin, vaan ääniohjelmat ovat saavuttaneet erilaisia kuulijaryhmiä.
– Podcastin kuuntelijastereotypiaa ei enää ole, Luoma-Aho summaa.
Sulopuiston mukaan podcastien kuulijakäyrät ovat tasoittuneet. Suurin piikki ei ole enää välttämättä 18-25-vuotiaiden ryhmässä. Muunkin ikäiset kuuntelijat löytävät ääniohjelmia.
– Tässä näkyy se tyypillinen, että kun tulee jokin uusi asia, uusi teknologia tai uusia mediamuoto, niin ensimmäisenä siellä ovat ne nuoret hippiäiset ottamassa sitä käyttöön, Sulopuisto kertoo.
Katso koko haastattelu videolta jutun alusta!