MTV Uutisten tiedot: OAJ jätti kantelun Opetushallituksen erityisopetukseen liittyvistä toimista – koulut pulassa, tuhannet lapset jäävät vaille tarvitsemaansa opetusta

Luukkainen (1)
Opetusalan ammattijärjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen.
Julkaistu 31.05.2021 06:27
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

@LepistoJoonas

Opetusalan ammattijärjestö OAJ on hetki sitten jättänyt kantelun Opetushallituksesta oikeusasiamiehelle. Syynä tähän on se, että järjestön mukaan Opetushallitus rikkoo lapsen erityistä tukea koskevaa lakia ohjeistamalla puutteellisesti ja väärin kuntia.

OAJ:n mukaan tilanne on johtanut siihen, että tuhannet lapset eivät saa erityisopetusta, vaikka olisivat siihen oikeutettuja. Järjestön johdossa puhutaan jopa lasten heitteillejätöstä. 

– Vuonna 2010 Suomessa muutettiin erityisopetusta koskevaa lainsäädäntöä ja koko ideologiaa. Ajatuksena oli silloin, että pyritään mahdollisuuksien mukaan siihen, että erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ovat tavallisissa luokissa ja erityinen tuki hoidetaan integraatio- sekä inkluusioperiaatteen mukaisesti. Kuitenkin erityisen tuen saamisessa on ollut suuria ongelmia ja puutteita, toteaa järjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen MTV Uutisille.

"Nyt emme enää odota"

OAJ:n johdosta kerrotaan, että järjestö on yrittänyt viimeiset 10 vuotta puhua opetushallitusta noudattamaan erityistä tukea koskevaa lainsäädäntöä.

– Valitettavasti olemme joutuneet tällaiseen raskaaseen menettelyyn eli OAJ tekee viranomaisesta kantelun. Tällaista ei ole tehty historiassa varmaan tässä laajuudessa koskaan.

– Yhteistä näkemystä on etsitty pitkään tuloksetta. Nyt emme enää odota, sanoo puheenjohtaja.

Lue myös: Kuntaliitto kaipaa perusopetukseen joustoja kouluverkon harvetessa – Suomesta katosi 2010-luvulla joka viides peruskoulu, ja ilmiö koskee myös suuria kaupunkeja

OAJ haluaa selvittää oikeusasiamiehelle jättämänsä kantelun avulla, onko Opetushallitus toiminut lain mukaan oikein, kun se ei ole selkeästi ohjeistanut, mitä erityiseen tukeen kuuluva erityisopetus tarkoittaa käytännössä.

Järjestön mielestä Opetushallitus on laiminlyönyt laissa olevan määräys- ja ohjaamisvelvollisuutensa.    

"Myös muu luokka tarvitsee opettajan huomiota ja kaikki oppilaat ansaitsevat henkilökohtaista ohjausta. Siten asia koskettaa kaikkia suomalaisia perheitä, joissa on peruskouluikäisiä lapsia."

"Opetushallituksen mielestä sitä erityistä tukea voi antaa oikeastaan ihan kuka tahansa"

Luukkaisen mukaan Opetushallituksen laintulkinta on johtanut siihen, että kunnissa ei ole läheskään riittävästi erityisopettajien tehtäviä. 

– Laki velvoittaa erityisopettajan antamaan erityisopetusta. Muutenhan se ei olisi mitään erityisopetusta. Opetushallitus ei ole tämän tulkinnan takana, vaan Opetushallituksen mielestä sitä erityisopetusta voi antaa erityisen tuen oppilaalle tavallisessa luokassa oikeastaan ihan kuka tahansa. Jos sitä erityisopetusta ei ole erityisopettajan antamana, niin sitä antaa tavallinen opettaja, niin mikään ei muutu eli hän ei saa ollenkaan erityisopetusta.

OAJ: Koko luokkayhteisö kärsii

Järjestön mukaan selkeiden määräysten ja ohjeiden puuttumisen vuoksi tuhannet erityisen tuen oppilaat eri puolilla maata ovat jääneet ja koko ajan jäävät vaille kokoaikaista erityisopetusta, joka kuuluu vain erityiseen tukeen.    

– Meidän käsityksemme mukaan on kymmeniä kuntia ja tuhansia lapsia, jotka eivät nyt saa sitä riittävää erityistä tukea, minkä he ansaitsevat ja tätä kautta heidän oppimisoikeutensa ei kaikilta osin toteudu.

Lue lisää: Hallitus lisää lasten ja nuorten korona-ongelmien hoitoon 111 miljoonaa euroa

Luukkainen huomauttaa, että kun oppilas ei saa tarvitsemaansa tukea, siitä kärsii koko luokkayhteisö. Puheenjohtaja pitää tilannetta kohtuuttomana sekä oppilaille että opettajille. 

– Myös muu luokka tarvitsee opettajan huomiota ja kaikki oppilaat ansaitsevat henkilökohtaista ohjausta. Siten asia koskettaa kaikkia suomalaisia perheitä, joissa on peruskouluikäisiä lapsia, hän sanoo.   

"Olemme saaneet viestejä siitä, että kunnissa ja kouluissa ei enää tiedetä, tai vielä pahempaa ei välitetä siitä, saako oppilas osa-aikaista vai kokoaikaista erityisopetusta tai kenellä on kelpoisuus opettaa mitäkin."

Luukkainen: Tilanne on vakava

Järjestössä tilanne koetaan vakavaksi.

– Meidän kentällämme käytetään jo sanoja heitteillejättö ja säilyttäminen, kun kuvataan esimerkiksi tilanteita, joissa oppilas ei saa kokoaikaista erityisopettajan antamaa erityisopetusta sellaisessakaan oppiaineessa, jonka oppisisältöä on oppilaan kohdalla yksilöllistetty. Yksilöllistää voidaan vasta, kun oppilas ei saisi oppiaineessa edes arvosanaa 5. Ei voi olla niin, että luokanopettajan pitäisi selvitä hänen opettamisestaan samaan aikaan muiden oppilaiden opettamisen kanssa, kuvaa Luukkainen.

"Suomessa mitään muutakaan lakia toteuteta sen mukaan, että jos sattuu olemaan rahaa tai ei"

OAJ on muun muassa pyytänyt, että Opetushallitus ohjeistaisi nettisivuillaan käytännönläheisesti, mikä ero on tehostetun ja erityisen tuen välillä. Nyt Opetushallituksen ohje kunnille koetaan epäselvänä sen osalta, mitä lain määrittämä kaikkein vahvin tuen muoto eli erityiseen tukeen kuuluva erityisopetus lain mukaan tarkoittaa ja milloin oppilaalla on oikeus sitä saada.

Luukkaisen mukaan kunnat hyödyntävät epäselvää tilannetta säästääkseen kuluissa, mikä koituu tukea tarvitsevan oppilaan tappioksi. 

– Suomessa mitään muutakaan lakia toteuteta sen mukaan, että jos sattuu olemaan rahaa tai ei.

Tarve kokoaikaiselle erityisopetukselle

Oleellinen ero tehostetun ja erityisen tuen välillä on kokoaikaisen erityisopetuksen antaminen tilanteessa, jossa pelkän osa-aikaisen erityisopetuksen antaminen ei enää riitä. Osa-aikainen erityisopetus on sellaista, jota annetaan oppilaalle muun opetuksen ohessa. Oppilas saa tällöin kyseisessä oppiaineessa myös tavallista opetusta. 

Kokoaikaista erityisopetusta annetaan vain erityisen tuen oppilaille. Se tarkoittaa OAJ:n mukaan sitä, että jonkin oppiaineen kaikesta opetuksesta vastaa erityisluokanopettaja tai aineenopettaja, jolla on erityisopettajan kelpoisuus.

Hän voi olla luokassa samanaikaisopettajana muiden opettajien kanssa tai oppilas saa häneltä yksilöopetusta tai pienryhmäopetusta. Opetus voidaan myös antaa erityisluokalla kokonaan tai vain joidenkin tuntien osalta.    

Joka kymmenes ei saavuta perusopetuksen tavoitteita

OAJ haluaa nostaa asian esiin juuri nyt oppivelvollisuuden pidentämisen kynnyksellä.

– Siihen sitältyy, että joka ainoa lapsi saavuttaa perusopetuksen tavoitteet ja nythän on yli 10 prosenttia sellaisia, jotka eivät sitä tasoa saavuta ja mielestämme yksi syy on se, että se erityinen tuki ei toimi. 

Luukkainen: Koulut ovat pulassa

Luukkaisen mukaan koulut ovat pulassa tilanteen johdosta.

– Olemme saaneet viestejä siitä, että kunnissa ja kouluissa ei enää tiedetä, tai vielä pahempaa ei välitetä siitä, saako oppilas osa-aikaista vai kokoaikaista erityisopetusta tai kenellä on kelpoisuus opettaa mitäkin. Tämä sekoittaa niin oppilaiden tuen toteuttamista kuin opettajien työnkuvia ja vastuita, Luukkainen sanoo.     

OAJ:n kantelu on muutenkin ajankohtainen. Korona on tehnyt omansa vaikeuttaakseen tilanne. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriössä on parhaillaan työryhmä, joka on uudistamassa oppilaan tukea. Ennen lain uudistamista OAJ:n mielestä pitäisi kuitenkin päästä sopuun siitä, mitä nykyinen laki todella tarkoittaa.    

Tämän ohella valmistelussa on lainsäädäntöä varhaiskasvatuksessa annettavalle kolmiportaiselle tuelle. Lakiluonnos on nyt lausunnoilla. Luukkaisen mukaan siinä ollaan toistamassa samat virheet, jotka nyt aiheuttavat ongelmia perusopetuksessa: esitetyt tuen portaat ovat vielä perusopetustakin epäselvemmät.

Tuoreimmat aiheesta

Koulutus