Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin"

IKEA FINLAYSON HABITAT MAINOKSET
Finlaysonin uusi mainos ja Habitatin mainos vuodelta 2014.HS, Finlayson, Habitat
Julkaistu 08.08.2019 15:08

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Mainosalan ammattilainen Timo Iivari teki vuonna 2014 Habitatille palkitun Hesarin etusivun mainoksen, joka muistuttaa tyylillisesti Finlaysonin tuoretta kohumainosta. 

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona suomalaisen tekstiiliyritys Finlaysonin Helsingin Sanomien etusivun mainoksesta, jossa kuittailtiin avoimesti huonekalujätti Ikealle. Mainos herätti runsaasti keskustelua, ja monet kritisoivat Finlaysonin mainostamistyyliä mauttomaksi.  

– Se pieni präntti oli hyvä. Iso huono, nolo. Omalla tavallaan hauska, mutta hyvän maun vastainen oikeasti käyttää, Ikean Facebook-sivuilla kommentoitiin. 

Lue myös: Finlaysonilla provosoiva mainos Helsingin Sanomien kannessa: "Hei Ikea, tehkää perässä" – huonekalujätti iskee viiltävästi takaisin

Uutisen julkaisemisen jälkeen MTV Uutiset sai lukijalta yhteydenoton, jossa vihjattiin Finlaysonin Ikea-mainoksen muistuttavan erehdyttävästi vuonna 2014 julkaistua Habitatin mainosta, jossa niin ikään kuittailtiin Ikealle Hesarin kannessa. 

Habitat ikea Mainos 2014

Myös Habitatin mainoksen tekstin aikoinaan ideoinut mainosalan ammattilainen Timo Iivari julkaisi LinkedIn-palvelussa kuvan mainoksista rinnakkain. 

– Teitte sitten perässä, Finlayson? Toinen näistä mainioista ilmoituksista – tuo kauniimpi – voitti aikoinaan Kultajyvä-kilpailun, Iivari kirjoitti mainoskuvien yhteyteen silmäniskuhymiön kera. 

"Kodintekstiilejä hankittaessa ”F-sana” on useamman kuluttajan mielessä"

Nykyään brändi- ja strategiajohtajana suomalaisessa Flexound Augmented Audio -yhtiössä työskentelevä Iivari kertoo MTV:lle julkaisseensa Ikea-mainokset LinkedIniin "pienenä kesähenkisenä silmäniskuna". 

– Markkinointiala on erinomaisen hauska työympäristö ja täynnään hyväntahtoista veljellistä naljailua. Ja niinpä, kun Finlayson nyt tuli Hesarin etusivulla ulos tuollaisella Ikeaa haastavalla tyylilajilla, niin he varmasti maistavat myös omaa lääkettään hymyssä suin. 

Iivari muistuttaa, että brändien välinen nokittelu mainosmaailmassa on esimerkiksi Yhdysvalloissa varsin yleistä – erityisesti pikaruokaketjujen kesken. Mainosmiehen mukaan molemmat brändit voivat sen avulla vahvistaa omaa asiakassuhdettaan sekä ansaita uusia seuraajia, kunhan mainos tehdään hyvin.

– Finlaysonin ulostulossa on ehkä tyylillisesti sellaista lievää hyvään asiaan verhoiltua aggressiivisuutta, joka voi vuonna 2019 tuntua joistain ihmisistä negatiiviselta, mutta toisaalta se taas on selkeästi linjassa yhtiön nykyisen strategian kanssa: Hiukan enemmän kyynärpäätä maailman ja ihmisen väliin, aiemman pehmeyden sijaan, Iivari analysoi Finlaysonin mainosta. 

Strategia on hänen mukaansa toimiva: 

–  Riittää että tulee huomatuksi ja kodintekstiilejä hankittaessa ”F-sana” on useamman kuluttajan mielessä.

Ideoita ei voi omistaa

Vaikka Finlayson olisikin käyttänyt tuoreessa mainoksessaan inspiraationa Habitat-mainosta vuodelta 2014, ei siitä seuraa sanktioita. Iivarin mukaan viestinnällisiä ideoita ei voi omistaa. 

– Minä ja tiimini olimme omaa kampanjaamme aikoinaan tehdessämme hyvin tietoisia maailmalla tehdyistä brändien välisistä kepposista ja sovelsimme konseptia asiakkaamme tarpeeseen uudella toimialalla. Ikeahan myös tuolloin vastasi mainokseemme omalla keltaisella kellollaan, kun Habitatin mainoksessa oli keltainen jakkara.

– Tässä tuoreessa tapauksessa, kun taas yksi kodinsisustusfirma lähtee haastamaan Ikeaa identtisellä Hesarin kokosivun mainoksella, niin ei se varmasti luovin mahdollinen ratkaisu ole. Finlaysonin omistajat ovat sitä paitsi maan parhaimpiin kuuluvia markkinointiälyjä, joten en usko, että hekään ovat tyytyväisiä tämän kampanjansa laatijoiden ratkaisuun.

Onko Iivari sitten itse ollut yhteydessä Finlaysoniin mainokseen liittyen? 

– Vain peukuttamalla virtuaalisesti heidän hienoa brändinhallintaansa. Ja Finlaysonhan kierrättää vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin? Minulla ja Habitat-mainoksen visualisoineella art directorilla Riku Eteläkoskella on hyviä, kerran käytettyjä varastossa roppakaupalla odottamassa tarvitsijaa. Siis vanhoja mainoksia, ei lakanoita.

Timo Iivarilla on parinkymmenen vuoden kokemus johtavista mainostoimistoista luovana suunnittelijana sekä palkintoja maailman arvostetuimmista markkinointialan kilpailuista. Iivarin kirjoittama Habitatin Ikea-mainos ilmestyi syksyllä 2014 Helsingin Sanomissa. Mainoksen visuaalisesta suunnittelusta vastasivat lisäkseni ad:t Riku Eteläkoski ja Mikko Juhola

MTV Uutiset ei toistaiseksi ole tavoittanut Finlaysonin viestintäedustajaa kommentoimaan mainoskohua. 

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta