Klassikkoauto kommunismin aikaisesta Euroopasta herättää hilpeyttä, mutta myös sympatiaa yhdysvaltalaisessa autotoimittajassa.
Yhdysvaltalainen autotoimittaja Doug DeMuro pääsi koeajamaan autoharrastajan omistamaa Trabantia ja teki siitä videon. Vuosimallin 1981 Trabant kuitenkin herättää ristiriitaisia tunteita DeMurossa, sillä autoa valmistettiin kommunistisessa itä-Saksassa ja sitä pidetään yhtenä kaikkien aikojen surkeimmista autoista.
Epäuskoista järkytystä aiheuttaa esimerkiksi polttoaineen määrän tarkistaminen mittatikulla, joka kastetaan konepellin alla sijaitsevaan polttoainetankkiin.
DeMuron suosikkiominaisuus Trabantissa on sen lukitus. Matkustajanpuoleisessa ovessa on lukitus, mutta sen voi avata vain sisäpuolelta. Kuljettajan puoleisessa ovessa taas on lukko, jonka voi avata vain ulkopuolelta.
Autosta poistuessa täytyy siis ensiksi lukita matkustajan ovi sisäpuolelta ja sen jälkeen kuljettajan ovi ulkopuolelta.
– Kommunismia!
DeMuron tunteet kuumenevat hieman, kun puheeksi otetaan Trabantin turvavyöt – autossa kun ei alkujaan sellaisia ollut ollenkaan. Myöhemmin sellaiset tuli etuistuimille, mutta takaistuimille niitä ei kuitenkaan saatu koskaan.
Trabantin käynnistäminen ja liikkeelle saaminen on DeMurolle haasteellista. Kojelaudasta on laitettava polttoainepumppu päälle ja auto täytyy käynnistää vapaalla vaihteella. Vaihteiston käyttämisestäkään ei meinaa tulla mitään.
Kun DeMuro pääsee Trabantilla täyteen nopeuteen, eli noin 80 kilometriin tunnissa, ei toimittaja meinaa uskoa sitä todeksi.
– Tämä on naurettavaa! Tämä on ratkiriemukasta, DeMuro iloitsee.
Vaikka Trabantilla ajaminen onkin työlästä, suuntavilkut eivät toimi ja sakea pakokaasu pöllyää avoimesta ikkunasta autoon sisään, nauttii DeMuro lopulta vanhalla kommunistisella autolla ajamisesta.
Lähde: Car Throttle
***
2:06