Mullistaako tämä ihmeaine autoilun? 10 kertaa parempi kuin akku, hakkaa myös vedyn – tarvitsee kaverikseen vain vettä

1:12img
Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.
Julkaistu 15.02.2021 17:55

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Saksalaisinstituutin magnesiumhydriditahna vaikuttaa suorastaan loistavalta vaihtoehdolta vedyn varastointiin.

Vetyä pidetään tulevaisuuden polttoaineena, mutta sen varastointi sellaisenaan vaatii raskaan painetankin. Autoon tankki mahtuu, mutta moottoripyörään ei oikein, puhumattakaan lennokeista. Mikä avuksi?

Esimerkiksi magnesiumhydridiin (MgH₂) perustuva tahna, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle.

Saksalaisen Fraunhoferin tutkimustinstituutin kehittämästä hydriditahnasta olisi hyötyä myös infrastruktuurin kannalta eikä ainoastaan pienille kulkuneuvoille. Tahnan varastointi ja pumppaus ei nimittäin vaatisi samanlaista kallista laitteistoa kuin kaasumaisen vedyn.

Lue myös: Vetyautoihin panostavalta Toyotalta kovaa puhetta: "Ei todisteita siitä, että sähköautoille olisi kysyntää"

Tutkijoiden mukaan huoltoasema selviäisi ”muutaman kymmenen tuhannen euron” sijoituksilla, siinä missä kaasumainen vety nielee 1–2 miljoonaa euroa. Suuruusluokkatasolla voitaneen siis sanoa, että vetytahnan jakeluinfra tulisi 30 kertaa halvemmaksi.

Tahnan kehitystyöhön osallistunut tutkijatohtori Marcus Vogt kertoo tiedotteessa, että tahnan energiatiheys on noin 10-kertainen tyypillisiin akkuihin nähden. Se voittaa tällä mittarilla myös 700 ilmakehän paineessa toimivan vetytankin.

Tahna sisältää magnesiumhydridin lisäksi eräitä lisäaineita, mutta tiedote kuvaili niitä vain yleisluontoisilla sanoilla ”suolaa ja esteriä”, paljastamatta täsmällistä koostumusta.

Hydridin ja veden reagoidessa syntyvästä vedystä puolet on peräisin suoraan tahnasta, toinen puoli vedestä. Reaktioyhtälö on MgH₂ + 2 H₂O --> 2 H₂ + Mg(OH)₂ .

Näin syntyvä vety voidaan kuluttaa polttomoottorissa, mutta energiataloudellisesti viisaampaa on käyttää polttokennoa. Fraunhoferin tutkijat ovatkin lähteneet tutkimuksissaan juuri tästä vaihtoehdosta ja huomauttavat, että tekniikkaa voisi käyttää paitsi sähkömoottoripyörissä ja -lennokeissa, myös sähkön tuotantoon pienille laitteille kenttäoloissa.

Vogtin mukaan magnesiumhydridi on stabiilia 250 celsiusasteeseen asti, eikä sen hajoamista tarvitse siten pelätä kuumallakaan säällä. Hydridi muodostetaan suoraan alkuaineistaan eli metallisesta magnesiumista ja vedystä korkeassa paineessa noin 350 asteessa.

Fraunhoferin instituutti on alkanut rakentaa koetehdasta eli pilot-tehdasta magnesiumhydriditahnan tuotantoon. Tehtaan odotetaan valmistuvan vielä tämän vuoden aikana, ja se tuottaisi vuosittain 4 tonnia tahnaa.

Lue myös: Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus

Tuoreimmat aiheesta

Autot