Gemini-akuissa hyödynnetään ainutlaatuista teknologiaa, joka mahdollistaa jopa tuhannen kilometrin ajon yhdellä latauksella.
Sähköautojen akkuteknologia etenee nyt huimaa vauhtia. Viimeisimmästä läpimurrosta vastaa Michiganissa toimiva piskuinen startup-yritys Our Next Energy (ONE).
Yhtiö kertoo kehittäneensä sähköautojen käyttöön noin tuhannen kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella yltävän akun. Uuden teknologian ansiosta akun tuotantokustannukset kyetään samalla painamaan puoleen.
Geminiksi ristittyä akkua voi pitää monellakin tavalla vallankumouksellisena. Akun sähkökemialliseen reseptiin ja rakenteeseen on tehty merkittäviä muutoksia.
Lue myös: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvasti
Startup kertoo ajavansa Geminiä tuotantovaiheeseen vuoden 2026 kieppeillä, toimitusjohtaja Mujeeb Ijazin kertoi uutistoimisto Reutersille.
Kennoilla eri tarkoitukset
Kumoukselliseksi Gemini-akun tekee sen ainutlaatuinen kennoteknologia. Kennot kun jakautuvat kahteen kastiin toimintatarkoituksensa perusteella.
Normaalimatkojen ajoon tarkoitettujen kennojen ohella akun sisuksiin on sijoitettu pitkien etäisyyksien erityiskennoja. Tällaista sovellusta ei akkualalla ole tiettävästi aiemmin nähty.
Kennotyyppien sisältämä kemiallinen cocktail eroaa toisistaan. Akun rakenteeseen tavallisesti käytettävä alkuaine grafiitti jää osasta kennoista kokonaan pois.
Tämä ratkaisu leikkaa merkittävästi akkujen tuotantokustannuksia.
Rajoja rikkovaa
Normaalimatkoille kalibroitujen kennojen rakenne noudattaa vielä suhteellisen perinteistä kaavaa. Kennoja määrittävät litium-rautafosfaatti- sekä grafiittinavat.
Lue myös: Tässäkö toistaiseksi paras ratkaisu palavan sähköauton sammuttamiseen? Edes vettä ei tarvita – huima vaikutus jo 30 sekunnissa
Pitkänmatkankennojen suunnittelussa on sitten käytetty luovempaa otetta – tai oikeastaan rikottu rajoja. Sähköä hylkivä anodi-napa kun on jätetty kokonaan pois.
Kennon energiatalous perustuu pääosin litiumin ja mangaanin yhteispeliin.
Ratkaisu tuo selvää säästöä, kun anodin ja sen raaka-aineen grafiitin kustannukset voidaan pyyhkiä tuotantovaiheesta yli. Myös koboltin käytöstä on luovuttu ja kennojen nikkelipitoisuutta leikattu neljänneksellä.
– Olen pitkään yrittänyt luopua nikkelistä ja koboltista kokonaan, Our Next Energyn toimitusjohtaja Ijaz sanoo.
Kustannukset puoleen
Ijazin mainitsemat alkuaineet ovat sähköautoissa käytettävien nykyakkujen vakiokamaa. Haittapuolena on niiden suhteellinen harvinaisuus, mikä tekee niistä myös erittäin kallista raaka-ainetta.
Niinpä säästötkin ovat ilmeisiä. Kun pitkänmatkan kennosta on siivottu anodin ja grafiitin aiheuttama painolasti, arvioidaan niiden kustannusten painuvan sarjatuotantovaiheessa puoleen.
Kilowattitunti sähköä syntyy 50 dollarilla, kun se nykyisin maksaa arviolta 100–110 dollaria.
– Tavoitteenamme on vuoteen 2026 mennessä lanseerata Gemini-akku, jossa ei ole lainkaan kobolttia ja neljännes vähemmän nikkeliä kuin aiemmin, toimitusjohtaja Ijaz kertoi.
ONEn Gemini-akku esiteltiin viime viikolla Michiganissa pidetyssä akkualan suurkatselmuksessa.