Myyjäliike ilmoitti, ettei toimitakaan tilattua Volvoa – kuluttaja vaati hyvitystä

Kun myyjä ilmoitti, ettei toimitakaan autoa Volvon tilanneelle kuluttajalle, tämä vaati hyvitystä.

Kuluttaja tilasi heinäkuussa 2022 myyjäliikkeestä Volvo S60 -henkilöauton 63 380 eurolla. Arvion mukaan auton piti saapua huhtikuussa 2023.

Myyjäliike kuitenkin ilmoitti marraskuussa 2022, ettei se toimitakaan autoa. Myyjä vetosi force majeure -tilanteeseen ja komponenttipulaan, vaikka kuluttajan tietojen mukaan automallia myydään edelleen Ruotsissa ja Saksassa. 

Myyjä tarjosi tilalle autoa, jota kuluttaja ei hyväksynyt värin ja varusteiden perusteella. 

Osapuolten välillä oli erimielisyyttä siitä, oliko kuluttaja oikeutettu korvauksiin. Kuluttaja vaati hyvityksenä 1 200 euroa. Vaatimuksen perusteena olivat yleisesti kallistuneet autojen hinnat.

Myyjän mukaan koronapandemian ja Venäjän aloittaman sodan vuoksi autovalmistajat kärsivät suurista hankinta- ja tuotantovaikeuksista. Myös Volvo joutui vähentämään S60-mallin tuotantoa vuosimallien 2023 ja 2024 osalta, ja Suomessa maahantuoja joutui luopumaan osasta jo tehtyjä tilauksia.

Maahantuojan mukaan S60-mallin autoja oli tosiaan tarjolla joillakin muilla markkinoilla, mutta niitä ei ollut mahdollista saada Suomeen.

Myyjän mukaan asiakkaalle ei koitunut taloudellista vahinkoa.

Ei hyvitystä

Lautakunta sai myyjäliikkeeltä ja maahantuojalta tilanteesta selvityksen ja pitää sitä riittävänä osoittamaan, että niin maahantuojan, myyjäliikkeen kuin valmistajankin kohdalla kyse oli ylivoimaisesta esteestä kaupan peruuttamiseen kuluttajansuojalain 5 luvun 10 § 1 momentin ja 2 momentin tarkoittamasta tilanteesta.

Lautakunta katsoo 11. marraskuuta julkaisemassaan ratkaisussa, ettei myyjäliike näin ollen ole vastuussa kuluttajan mahdollisesta vahingosta.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.

Lue myös:

Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua

 

Lue myös:

    Uusimmat