Uuden auton jatkuva pölyongelma on tuottanut suurta harmia kuluttajalle.
Kangasniemellä asuva Liisa Nojonen osti vuoden 2023 huhtikuussa uuden Nissan Qashqain Jyväskylän Käyttöautosta. Auto maksoi lisävarusteineen 48 500 euroa.
Nojonen asuu hiekkatien varrella, ja autoon alkoi pian kerääntyä paljon hiekkapölyä. Nojonen kertoo, että autossa on pölyä usein kojelautaa myöten. Myös takapenkit ovat jatkuvasti pölyn peitossa. Nojonen on astmaatikko, joten autoon pääsevä hiekkapöly on hänelle erityisen ongelmallista.
– Tein kuukauden päästä ostosta reklamaation, ja auto tarkistettiin Jyväskylän Käyttöautossa. Seuraavan reklamaation tein parin kuukauden päästä uudestaan, jolloin auto otettiin sisään.
Nojosen tietojen mukaan auton ovitiivisteitä korjattiin, mutta tilanne ei silti parantunut.
Kaikkiaan Nojonen kertoo reklamoineensa asiasta autoliikkeeseen kymmenkunta kertaa. Jyväskylän Käyttöautosta ei haluttu kommentoida Nojosen tapausta MTV Uutisille.
Lue myös: Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi
Kaksi reklamaatiota maahantuojalle
Nojonen on lähettänyt autonsa hiekkapölyongelmasta kahdesti reklamaation myös Nissanin maahantuojalle.
– Sieltä vastattiin, että tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Tätä on jälkeenpäin yritetty korjata, että se oli virheellisesti sanottu, Nojonen päivittelee.
Nojonen kertoo, että maahantuoja on viestinyt hänelle ainoastaan, että asiaa tutkitaan. Nojonen harmittelee, että auto kärsii edelleen hiekkapölyn kerääntymisestä ohjaamoon.
Lue myös: Liikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjasta
Maahantuoja: Valitettavaa
Nissanin maahantuojan, Nissan Nordic Europe Oy:n, maajohtaja Tuukka Pernu kertoo kuulleensa kyseisestä tapauksesta vasta äskettäin.
– Tietenkin on tosi valitettavaa, että on tällainen ikävä kokemus. Asiakastyytyväisyys on tärkeää, ja siksi haluamme näistä tietää, Pernu sanoo.
Hänen mukaansa kyseiset autot ovat hyvin tiivistettyjä.
– Luvuilla mitattuina ne ovat tosi hiljaisia, mikä johtuu suoraan siitä, miten tiiviitä ne ovat.
Pernu ei tiedä tarkalleen, mikä on kyseisen auton tilanne.
– Se pitäisi tutkia kunnolla ja selvittää ratkaisuvaihtoehdot.
Pernu sanoo, että hiekkapölyasiaa selviteltiin toimittajan ensimmäisen yhteydenoton jälkeen. Hänen mukaansa kyse ei ole laajamittaisesta ongelmasta.
– Pohjoismaissa on myyty autoja viisinumeroinen määrä, ja meillä oli yksittäisiä reklamoituja tapauksia. Suomessa vastaavia tapauksia löytyi pari. Joka tapauksessa alle kymmenestä tapauksesta puhutaan [Pohjoismaissa].
– Autoissahan voi tietysti voi olla vikaa tai siellä voi olla jotain mennyt rikki. Myös käyttöolosuhteissa voi olla jotain poikkeuksellista, joka meidän on huomioitava, jotta asia saadaan kuntoon.
Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"
"Siinä tietenkin kestää"
Jotta Nojosen auton vika saataisiin perinpohjin selvitettyä, se pitäisi ottaa tarkempaan syyniin, Pernu toteaa.
– En tunne tätä yksittäistä tapausta, joten en osaa kommentoida, mistä asia on jäänyt kiinni.
Pernu harmittelee, että Nojonen ei ole saanut vastausta maahantuojalta autonsa ongelmaan.
– Kun näitä asioita selvitetään, niin siinä tietenkin kestää, riippuen miten vaikeista tapauksista on kyse.
Vastaavissa tapauksissa Pernu kehottaa kuluttajaa ottamaan ensimmäiseksi yhteyttä jälleenmyyjän huoltopisteeseen.
– Toinen on meidän asiakaspalvelu, josta sitten ohjataan sinne, mihin kannattaa olla yhteydessä.
Onko sinulla vastaavanlaisia kokemuksia? Ota yhteyttä lifestyle@mtv.fi. |
Lue myös: Autoilija laiminlöi tärkeän liikennesäännön – sai päiväsakkoja: "Nyt skarppausta"
Miksi tämä sääntö on niin vaikea muistaa? Helsingissä jaettiin viime vuonna 15 000 liikennevirhemaksua yhdestä syystä
Katso myös: Minkä värisissä autoissa lika näkyy parhaiten?
6:34