Alfa Romeo otti reilu viikko sitten Imolassa tiukan otteen valmistajien MM-sarjan kahdeksannesta sijasta, kun sekä Kimi Räikkönen että Antonio Giovinazzi ylsivät pisteille. Nykytilanteessa kahdeksas sija on parasta, mihin Alfa Romeolla on edellytykset.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.-15.11.
Pe: harjoitukset klo 9.55 ja 13.55.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen suuruus näyttäytyy tallikaverille jatkuvasti kisoissa: "On siinä ehkä jopa paras"
LUE MYÖS: Mika Häkkinen, Lewis Hamilton vai Michael Schumacher? F1-historian suurimpia johtaneelta McLaren-pomolta silmiinpistävä vertaus: "Hän oli aina se kavalia pelejä pelaava paha poika"
F1-sarja on jakautunut kolmeen kastiin. Kärjessä taistelevat Mercedes (479 pistettä) ja Red Bull (226), keskikastissa puolestaan Renault (135), McLaren (134), Racing Point (134), Ferrari (103) ja AlphaTauri (89).
Viimeisessä, niin sanotussa C-sarjassa taistelevat Alfa Romeo (8), Haas (3) ja Williams (0).
Kun 17 osakilpailun mittaisesta kaudesta on ajamatta enää neljä kilpailua, on selvää, että Alfa Romeon viiden pisteen johto Haasiin nähden on erittäin tukeva. Vielä kauden ensimmäisinä GP-viikonloppuina tilanne ei näyttänyt Alfa Romeon kannalta näin ruusuiselta, mutta nousujohteinen kehitystyö on vienyt tallia eteenpäin.
– Kyse ei ole niinkään muutoksista autossa, vaan olemme saaneet kaikki pienet asiat kuntoon ja ymmärtäneet, mitä auto vaatii; miten sitä pitää ajaa. Opimme Barcelonassa jotain sellaista, mikä tuntui hyödyttävän meitä melkoisesti, ainakin aika-ajoissa, Räikkönen taustoitti tallinsa kohentunutta suorituskykyä The Race -sivuston mukaan.
Kauden kuudentena GP-viikonloppuna Barcelonassa saadut opit ovat nähtävissä aika-ajojen ja sitä kautta myös kilpailujen tuloksissa.
– Olemme testanneet todella monia asioita selvittääksemme, mikä on parasta ja miten saamme autosta parhaan irti. Viime kisoissa olemme ehkä onnistuneet siinä. Olemme parantaneet, ja viime aikoina olemme saaneet myös uusia osia. Etenemme askel askeleelta. Olemme kaukana siitä, missä haluamme olla, mutta ainakin menemme oikeaan suuntaan. Jos voimme saada jatkuvasti parhaan irti, voimme nähdäkseni olla jatkuvasti 10. sijan tuntumassa, Räikkönen arvioi.
Alfa Romeon pisteet jakautuvat Räikkösen ja Giovinazzin välillä tasan 4–4. Räikkönen rankataan kuitenkin tallikaverinsa edelle, sillä hänen sijoituksensa ovat kokonaisuudessaan italialaista paremmat. Tästä käy hyvänä osoituksena The Race -sivuston toimittajan Edd Straw’n tekemä mielenkiintoinen huomio tämän kauden osakilpailuista. Osaltaan Straw'n huomio selittää myös sitä, miksi Alfa Romeo jatkoi yhteistyötä Räikkösen kanssa erittäin mielellään.
LUE MYÖS: Nyt meni pieleen – Kimi Räikkönen ja tallikaveri vetivät täydeksi sekoiluksi
Straw on laskenut MM-pistetaulukon ottamalla huomioon vain edellä mainitun C-sarjan kuljettajat: Räikkösen ja Giovinazzin lisäksi Haasin Romain Grosjeanin ja Kevin Magnussenin sekä Williamsin George Russellin ja Nicholas Latifin.
Räikkösen kisasijoitus on ollut tässä joukossa paras seitsemän kertaa 13:sta. Giovinazzi on vienyt C-sarjan nimiinsä kaksi kertaa ja kaikki muut kerran. Näin lasketuissa MM-pisteissä Räikkönen (250) on ylivoimainen ykkönen ennen Giovinazzia (184), Grosjeania (178), Latifia (156), Russellia (129) ja Magnussenia (117).
– En tarkoita, ettei autossa olisi vielä käyttämätöntä potentiaalia, ja mikäli Alfa Romeolla olisi autossaan tarmokas tulokas, kuten Charles Leclerc oli kaudella 2018, tulokset olisivat todennäköisesti vieläkin parempia, koska Alfa on ehkä C-sarjan paras auto, Straw huomauttaa.
Tulosten perusteella tämä arvio pätee kuitenkin vain kilpailuvauhdissa. Aika-ajoissa C-sarjan ykkönen on ollut Russell, joka on ollut joukon nopein seitsemän kertaa. Räikkönen on ollut C-sarjan nopein aika-ajoissa kolme kertaa, Grosjean kaksi kertaa ja Giovinazzi kerran.
Aika-ajojen pohjalta lasketuissa pisteissä ykkönen on Russell (254) ennen Grosjeania (206), Räikköstä (192), Magnussenia (191), Giovinazzia (167) ja Latifia (134).
– Räikkönen antaa tasoitusta vauhdissa – ja se, että hän oli parhaina vuosinaan yksi F1-historian nopeimmista kuljettajista, tarkoittaa, ettei hän ole nytkään hidas – mutta hänen kokemuksensa kompensoi muutamat puuttuvat kymmenykset, Straw kirjoittaa.
Alfa Romeon jäsentenväliset aika-ajot Räikkönen on vienyt tällä kaudella nimiinsä 7–6 oltuaan alkukaudesta tappiolla 1–4.
– Hän ei ehkä ollut absoluuttisesti vahvin ehdokas ensi kaudeksi, ja Sergio Pérez olisi ollut Alfa Romeolta ihanteellinen valinta, mutta Räikkösen viimeaikainen vire on osoittanut, että hän on edelleen täysin kelvollinen vaihtoehto. Hän ei tarjoa jatkuvaa toimintaa, mutta hän on tasaisen tehokas sunnuntaisin ja näyttää olevan taas hyvässä lauantaikunnossa.
F1:n C-sarja, kilpailut*
kuljettaja: | talli: | pistettä: | voittoa: |
Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 250 | 7 |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 184 | 2 |
Romain Grosjean | Haas | 178 | 1 |
Nicholas Latifi | Williams | 156 | 1 |
George Russell | Williams | 129 | 1 |
Kevin Magnussen | Haas | 117 | 1 |
F1:n C-sarja, aika-ajot*
kuljettaja: | talli: | pistettä: | voittoa: |
George Russell | Williams | 254 | 7 |
Romain Grosjean | Haas | 206 | 2 |
Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 192 | 3 |
Kevin Magnussen | Haas | 191 | 0 |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 167 | 1 |
Nicholas Latifi | Williams | 134 | 0 |
* Pisteet on laskettu normaalin pistetaulukon (25–18–15–12–10–8–0) mukaisesti ,mutta huomioon on otettu vain Alfa Romeon, Haasin ja Williamsin kuljettajat.