Näin menee laivanrakennuksella taantumassa

Risteilymarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa 7–8 prosenttia vuodessa. Kuvassa Allure of the Seas STX Finlandin Turun telakalla vuonna 2010.Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva
Julkaistu 25.10.2012 13:30(Päivitetty 26.10.2012 08:50)

Työllisyystilanne vaihtelee laivanrakennusalalla suuresti. STX Finlandin Turun telakan myyntijohtaja Tom Degerman uskoo tulevaisuuteen silti taantumassakin.

STX Finlandin Turun telakka saa tammikuussa valmiiksi Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivän Viking Gracen. Toinen iso rakennustyö alkaa jo sitä ennen, viides marraskuuta.

– Saksalainen varustamo TUI Cruises tilasi meiltä laivan, jonka nimestä ei vielä ole tietoa. Tällä hetkellä saman varustamon kaksi laivaa risteilevät kesäisin Välimerellä ja talvisin Karibialla, Turun telakan myyntijohtaja Tom Degerman kertoo.

– Viking Grace on työllistänyt telakalla ja alihankkijoiden kautta noin 2700 ihmistä. Kun uutta alusta aletaan rakentaa, määrä nousee noin 3500:een.

Työllisyys vaihtelee suuresti

Yleensä laivan rakentaminen kestää Turun telakalla noin kaksi vuotta.

Allure of the Seas luovutettiin käyttöön vuonna 2010.

– Vuonna 2009 ja 2010 luovutetut suuret Allure of the Seas ja Oasis of the Seas olivat poikkeuksellisia: niiden sopimuksesta meni luovutukseen melkein neljä vuotta, Degerman sanoo.

– Alan hankaluus on, että työllisyystilanne vaihtelee suuresti. Mahdollisuus siihen, että isot tilaukset tulisivat aina juuri oikeaan aikaan, on pieni.

Degerman sanoo, että ideaalitilanteessa tilauksia tulisi puolen välein.

– Pienempiä laivoja pystyy rakentamaan kaksi vuodessa. Oikein isoja laivoja, kuten Allure ja Oasis, sen sijaan mahtuu vuoteen vain yksi.

Tilauksia taantumassakin

Degerman kertoo, että risteilymarkkinoiden painopiste on muuttunut Karibiasta ja Pohjois-Amerikasta Eurooppaan.

– Risteilymarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa 7–8 prosenttia vuodessa. Näyttää siltä, että kasvu siirtyisi entistä enemmän Aasiaan – Kiinaan, Koreaan, Japaniin – sekä Australiaan.

Taantuma näkyy siinä, että varustamoiden omistajat ovat arvioinneissaan melko varovaisia.

– Suuri osa niistä on pörssiyhtiöitä.

– Toisaalta juuri viime viikolla Norwegian Cruise Line tilasi STX Europen Saksan-telakalta kaksi isoa laivaa – niiden kahden lisäksi, jotka siellä jo on tekeillä, Degerman sanoo.

Studio55.fi/Piia Simola

Vuokko Raninin erikoinen työ: Sisusti laivoja 40 vuotta

Sisustusarkkitehti kertoo: Näin ruotsinlaivojen glamour syntyi!

Nämä ovat maailman ylellisimmät jahdit

Suomeen uusi "käänteentekevä" risteilylautta – Näin se poikkeaa perinteisistä matkustajalaivoista

Uskomattomia sviittejä ja urheilukenttiä – Katso kuvat Suomessa rakennetuista huippuristeilijöistä!

Tämän takia suomalaista laivanrakennusta arvostetaan maailmalla

Maailman paras työ? Suomalainen Teijo nauttii matkoista loistoristeilijöillä ympäri maailman

Laivalla sattuu ja tapahtuu – lue hauskat tarinat

Tässä ovat maailman loistokkaimmat risteilyalukset

44 vuotta merimiehenä maailmalla: Tyttöjä, ilotaloja, hallusinaatioita myrskyssä...

Mikä ei tapa, se vahvistaa: Hämmästyttävä havainto Titanicilta pelastuneista

Katosivatko nämä laivat ja lentokoneet Bermudan kolmion syövereihin?

Tuoreimmat aiheesta

Studio55